5 hybride stadswagens die je dit jaar kan kopen

2020 staat in het teken van de (gedeeltelijk) elektrische auto. Geen enkel marktsegment wordt gespaard, zelfs niet dat van de stadswagen. Als bewijs zijn hier 5 modellen die de komende weken de weg op zullen gaan als hybride…

5 hybride stadswagens die je dit jaar kan kopen

Renault Clio E-Tech Hybrid (beschikbaar)

Een van de wereldpremières op het Autosalon van Brussel is deze Renault E-Tech Hybrid, die over drie motoren beschikt: een 1,6-liter motor van 92 pk en twee elektromotoren. De ene is een 15 kW (20 pk) hoogspanningsstartmotor, de andere is een 35 kW (48 pk) conventionele motor. Het totale gecombineerde vermogen bedraagt 140 pk en de 1,2 kWh-batterij maakt het mogelijk om tot 80% van de tijd elektrisch te rijden in de stad, wat de energierecuperatie ten goede komt. Nu al beschikbaar voor € 22.100…

Mazda 2 (beschikbaar)

De Mazda 2 wordt in zijn vernieuwde versie gepresenteerd als een Europese première en kreeg niet alleen cosmetische aanpassingen maar ook benzinemotoren met lichte hybridisatie (mild-hybride). De hybridisatie bestaat dus uit een starter-alternator die de kinetische energie die tijdens het afremmen en afremmen wordt ontwikkeld, opslaat om deze tijdens het accelereren vrij te geven. De prijs begint bij € 17.490…

2020: Dit verandert er voor bestuurders in België

Suzuki Swift Sport (maart)

Net als de “normale” Swift en de Ignis (beide present op het salon), zal de Swift Sport de komende maanden de stap naar hybridisatie zetten. Vanaf maart wordt de 129 pk sterke 1,4-liter Turbo BoosterJet motor gecombineerd met een 48V 8Ah elektrisch systeem. Dit zal hem helpen bij het accelereren, zou het reactievermogen moeten verbeteren en het brandstofverbruik moeten verminderen, waarvan de gehomologeerde waarden op het moment van schrijven nog niet bekend zijn, net als de prijs overigens.

Fiesta Ecoboost Hybrid (maart)

Samen met de Swift Sport van hierboven zal Ford de “mild hybrid” versie van de Fiesta lanceren. De Ecoboost Hybrid beschikt over de bekende 1-liter turbo die een 48V starter-alternator krijgt om de laatste fasen van het remmen en de eerste meters van het herstarten aan te kunnen. Ook deze verbetering zou moeten leiden tot een lichte daling van het brandstofverbruik. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, al weten we wel al dat de eerste leveringen in mei zullen starten.

Fiat 500 en Panda Hybrid (maart)

Voor de eerste hybrides van het merk koos Fiat voor de eenvoudigste en goedkoopste manier: een milde hybride met een conventionele 12V-starter-alternator bovenop de nieuwe, 70 pk sterke 1-liter 3-cilinder FireFly-motor. Zowel de Fiat 500 als de Panda worden ermee uitgerust en beide zouden 20-30% minder CO2 uitstoten ten opzichte van de versie zonder het systeem.