Soms lijkt het wel alsof er in deze tijd van elektrische auto’s die al snel meer dan twee ton wegen geen plaats meer is voor kleine, extreem lichte auto’s die vooral gericht zijn op rijplezier. Gelukkig is dat niet waar en bestaan er nog enthousiastelingen die dit avontuur aandurven, zoals Tim M. Hansen. Deze Deense ingenieur richtte recent het merk Agile Automotive op. “Sinds 2005 heb ik een bedrijf dat koolstofvezelonderdelen ontwikkelt, House of Composites ApS, en onderdelen maakt voor racewagens en zelfs voor de Formule 1”, legt hij uit. “In 2015 besloot ik mijn eerste zelfdragend koetswerk te bouwen. Van het een kwam het ander en het idee om een complete auto te bouwen kreeg vorm.”
Europese homologatie
Het zelfdragend koetswerk van de Agile SCX, het resultaat van de ervaring van Tim M. Hansen, is 70 procent stijver dan dat van een Lotus Elise, gemaakt van glasvezel en gemonteerd op een gelijmd aluminium chassis. Tegelijk is het 20 procent lichter. Voeg daar de instelbare ophanging met dubbele wishbones aan toe en je krijgt een radicale auto met een extreem nauwkeurig weggedrag. Het lijkt wel een racewagen, maar dan gehomologeerd voor de weg. De Agile SCX, die eruitziet als een prototype zonder voorruit of deuren, werd nog maar twee maanden geleden gehomologeerd voor Europa.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperkte productie
“De Agile SCX weegt 580 kg in onbeladen toestand. Hij wordt aangedreven door een 1.6 EcoBoost-benzinemotor van Ford met 225 of 270 pk, een Euro 6b Temp-motor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak”, legt Tim M. Hansen uit. “In zijn topversie accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 3 seconden, wat erg leuk is. We plannen een beperkte productie van slechts 99 auto’s om de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen garanderen. Volgend jaar bouwen we slechts 5 auto’s en in 2025 willen we er slechts 10 produceren. Daarna verhogen we onze capaciteit geleidelijk naar 15 tot 20 exemplaren per jaar.”
Blik op de toekomst
Hoewel Agile Automotive een zeer jonge fabrikant is, zijn Tim M. Hansen en zijn collega’s al sterk op de toekomst gericht. “We hebben een project voor een grotere auto dat vandaag nog niet concreet is. We denken er ook aan om nog een model op het SCX-platform te ontwikkelen. Tot slot onderzoeken we de mogelijkheid om biobrandstoffen te gebruiken als alternatief voor conventionele brandstoffen, waarbij we milieuvriendelijke materialen toepassen in plaats van koolstofvezel. Ons doel is om uiteindelijk CO2-neutraal te worden.”
Ingevoerd in België
De Agile SCX zet de traditie van pure hardcore roadsters die je blootstellen aan de natuurelementen voort. Maar het meer dan een naakte sportwagen. Zo is hij standaard uitgerust met ABS en optioneel met ESP, met de rijmodi Road, Sport en Race afhankelijk van het gebruik. Met zijn uitrusting van een racewagen doet hij geen toegevingen voor het comfort. Een helm en beschermende kledij zijn een must. Mocht je deze opmerkelijke auto willen ontdekken: hij wordt nu ingevoerd door de Luikse garage House of Speed, die ook het merk Caterham importeert en gespecialiseerd is in het onderhoud van oude Lotus-modellen. Reken op een prijs van 125.000 euro voor deze op maat gemaakte auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be