Het merk Lancia is terug op het autotoneel. Na jaren van verval verdween het in 2017 uit het autolandschap. Sindsdien werd het merk alleen in Italië verkocht en had het slechts één model in het gamma: de kleine Ypsilon, die meer dan zijn mannetje stond en 42.000 exemplaren verkocht, ondanks het feit dat het al 13 jaar op de teller had.
Stellantis wil die magere jaren graag vergeten. Dus heeft de groep de ambitie om het merk opnieuw te lanceren, nog steeds in het segment van premiumauto’s. Is dit een goed idee? Dat valt nog te bezien, want historisch gezien is Lancia vooral een sportief merk (meervoudig wereldkampioen rally) en juist door te besluiten het als luxemerk te positioneren, heeft de Fiat-groep er destijds voor gezorgd dat het zijn ziel verloor. En zijn klanten.
Advertentie – lees hieronder verder
10 jaar om te overtuigen
Met de fusie waaruit de enorme Stellantis-groep is ontstaan, met een ijzeren vuist geleid door Carlos Tavares, kreeg Lancia een nieuwe kans en, net als de andere merken in dit conglomeraat, 10 jaar om zijn bestaansrecht te bewijzen. De verantwoordelijken van het merk maken geen geheim van de positionering van Lancia: het zal premium zijn, net als Alfa Romeo en DS, in de wetenschap dat de af te leggen weg desondanks erg lang zal zijn. Alles moet opnieuw worden opgebouwd, zoals Luca Napolitano, Lancia’s CEO, nederig erkent.
De terugkeer van Lancia naar België zou niet zo ingewikkeld zijn volgens de staf, die een interview gaf aan La Libre. Het publiek is nog steeds gepassioneerd door Lancia. Er zal ook een distributienetwerk worden opgericht, waarbij gebruik wordt gemaakt van de andere merken van de groep. Er zullen in totaal 10 verdeelpunten worden geopend, voornamelijk in grote steden.
Nieuwe modellen
Natuurlijk moeten er nieuwe modellen worden gelanceerd: de Gamma in 2026 en de Delta in 2028. Het merk zal blijven inspelen op de Ypsilon, die het zal kunnen opnemen tegen de Mini, waardoor de kansen van de Italianen, die nu al het beste halen uit de Fiat 500, verdubbelen. Dat gezegd zijnde, zal deze stadsauto waarschijnlijk heel anders zijn, omdat hij sterk geëlektrificeerd zal zijn en gericht op bedrijfsvloten en dus niet meer echt op particuliere klanten, omdat de prijzen niet meer zo democratisch zullen zijn als voorheen.
Het valt nog te bezien wat Lancia uit de hoge hoed zal toveren. In dit opzicht geeft de Pu+Ra HPE-conceptauto ons een klein idee van de kenmerken die te vinden zullen zijn in toekomstige modellen. Het valt dus nog af te wachten of Lancia’s Italiaanse elegantie opnieuw verleidelijk zal blijken. En ook op de lange termijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be