Het aanbod van elektrische auto’s groeit gestaag, en dat is hard nodig. Het huidige aanbod bestaat nog te veel uit SUV’s, wat voor batterijauto’s juist ongunstig is. Automerken weten dit maar al te goed. Na jaren van ontwikkeling komen nu nieuwe platforms, batterijen en motoren op de markt, waardoor een frisse generatie elektrische modellen in aantocht is.
2024 was al een druk jaar, en 2025 belooft minstens zo spannend te worden. Dit zijn de tien meest verwachte modellen.
1. Tesla Model Y Juniper: terug van nooit weggeweest?
De Tesla Model Y is de bestverkochte elektrische auto ter wereld en daarmee ook de populairste elektrische SUV. Net als de Model 3 krijgt de Model Y een restyling, ondanks dat hij pas sinds 2020 op de markt is. Aanvankelijk werd verwacht dat de update in maart 2025 zou plaatsvinden, maar de productie zou kunnen worden vervroegd naar januari 2025, mogelijk vanwege afnemende verkoopcijfers.
Advertentie – lees hieronder verder
De vernieuwde Model Y zou afstappen van stuurschakelaars en verbeteringen doorvoeren in materiaalgebruik, hopelijk met een hogere afwerkingskwaliteit. Daarnaast doen geruchten de ronde over een nieuw frontdesign, dat waarschijnlijk zal afwijken van de look van de Model 3 Highland. Ook op technisch vlak staan er upgrades gepland. Zo wordt verwacht dat Tesla een Long Range-versie met een grotere batterijcapaciteit van 95 kWh introduceert, ofwel 20 kWh meer dan de huidige modellen.
Er gaan geruchten dat Tesla een goedkoper model onder de Model 3 zou kunnen onthullen. Hoewel Elon Musk eerder aangaf de plannen voor een Model 2 te hebben geschrapt om zich volledig te richten op de robottaxi, de Cybercab, blijft niets bij Tesla ooit definitief. Mogelijk zien we in 2025 toch een prototype verschijnen. Zeker iets om in de gaten te houden.
2. Volkswagen ID.2 in de startblokken
Elektrische auto’s moeten breder beschikbaar worden, en dat gebeurt via de polyvalente categorie. In 2024 zagen we al de onthulling van de Citroën ë-C3 en Renault R5 E-Tech. In 2025 is het de beurt aan Volkswagen met de ID.2, gebaseerd op het ID. 2all-concept, met een vooropgestelde prijs van 25.000 euro. Maar Volkswagen wil verder gaan: het merk plant een hele ID.2-reeks, inclusief een sportieve GTI-versie. Ook Cupra zal waarschijnlijk gebruikmaken van deze technische basis voor de Raval, wat een nog breder aanbod aan betaalbare EV’s mogelijk maakt.
Volkswagen heeft meer plannen in petto: er komt ook een SUV-versie van de ID.2, waarschijnlijk de ID.2 X genaamd. Dit volgt de strategie van Renault, dat de R4 E-Tech baseerde op de R5. Een voorproefje is er al met de Skoda Epiq, maar voor de Volkswagen-variant moeten we wachten tot 2026.
3. Revolutionaire iX3
Bij BMW heeft de elektrische revolutie een naam: ‘Neue Klasse’. Deze revolutie draait vooral om technologie, met een gloednieuwe architectuur voor alle toekomstige elektrische modellen. Dit platform kan accupakketten van 75 tot 150 kWh huisvesten en ondersteunt een 800V-laadnetwerk met een laadvermogen tot 270 kW. Een van de grootste innovaties is het gebruik van cilindrische batterijcellen, ontwikkeld door BMW zelf. Deze cellen bieden 30% meer energie in dezelfde ruimte als de huidige prismatische cellen, wat zorgt voor betere prestaties en een groter rijbereik. In 2025 debuteert de nieuwe iX3, het eerste model dat volledig is gebouwd op het Neue Klasse-platform. Kort daarna volgt een nieuwe berline, die de volgende generatie van de 3 Reeks zal vormen. Hiermee zet BMW een grote stap richting de toekomst van elektrische mobiliteit.
4. Mercedes CLA, een nieuw tijdperk
Mercedes bereidt zich voor op een nieuw tijdperk met de lancering van de volgende CLA in 2025. Dit model maakt geen deel meer uit van de EQ-lijn, want Mercedes stopt geleidelijk met de aparte naamgeving voor elektrische modellen. In plaats daarvan krijgen EV’s gewoon traditionele modelnamen. De merken hebben eindelijk begrepen dat het niet nodig is om een specifiek merk voor elektrische modellen te ontwikkelen. Des te beter!
De nieuwe CLA wordt gebouwd op het gloednieuwe MMA-platform, uitgerust met een elektrische architectuur op 800 volt. Met een geclaimd brandstofverbruik van ongeveer 12 kWh/100 km, een verwachte WLTP actieradius van meer dan 750 km en de mogelijkheid om 300 km op te laden in slechts 10 minuten, is de nieuwe CLA klaar om nieuwe normen te stellen op het gebied van actieradius, efficiëntie en oplaadsnelheid. Daarnaast zal de CLA profiteren van innovaties die zijn ontwikkeld voor de futuristische EQXX-concept, waardoor efficiëntie en prestaties naar een hoger niveau worden getild.
Na de berline volgt een Shooting Brake, een stijlvolle stationwagon met een klassiekere look. Ook de GLA SUV krijgt een plek in deze nieuwe lijn. Interessant is dat de elektrische versies als eerste op de markt komen, terwijl varianten met hybride motoren pas enkele maanden later verschijnen.
5. Porsche 718: op tijd of te laat?
In 2025 wordt de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche verwacht, als opvolger van de hybride 918. De 718 pakt het anders aan dan de meeste elektrische auto’s. In plaats van een batterij in de vloer, plaatst Porsche de accu achter de bestuurder, waar vroeger de verbrandingsmotor zat. Dit zorgt voor een ideale gewichtsverdeling en behoudt het karakter van een echte sportwagen.
Porsche legt de focus op rijsensaties en werkt specifiek aan het gevoel van het rempedaal. Bij regeneratief remmen voelt de feedback namelijk heel anders dan bij mechanische remmen. Door dit te verfijnen, wil Porsche het iconische mechanische remgevoel behouden waar het merk om bekendstaat.
De lancering van de elektrische Porsche 718 staat gepland voor oktober 2025, maar achter de schermen wordt gefluisterd dat die mogelijk enkele maanden vertraging oploopt. Dit zou te maken hebben met het nakende faillissement van acculeverancier Northvolt en Porsches herziening van zijn strategie voor elektrische auto’s. De vraag naar EV’s blijkt namelijk minder groot dan verwacht. Wordt vervolgd …
6. Alpine A390: de zaak Lotus?
Kleine sportieve merken kunnen niet achterblijven in de elektrische revolutie, en Alpine loopt voorop. Na de compacte A290, gebaseerd op de R5 E-Tech, introduceert Alpine in 2025 zijn eerste elektrische gezinsauto: de A390. Details zijn nog schaars, maar het productiemodel zou 85% van de designelementen van de concept behouden. Met drie elektromotoren belooft de A390 indrukwekkende prestaties. Net als Lotus zet Alpine vol in op volledig elektrisch rijden. Goed nieuws voor het milieu, minder goed voor het gewicht. Maar hoe zit het met het rijplezier? Dat blijft de grote vraag.
7. Citroën C5 Aircross elektrisch: voor gezinnen?
Er is een tekort aan ruime elektrische gezinsauto’s, en Citroën wil daar in 2025 verandering in brengen met de elektrische C5 Aircross. Dit 4,65 meter lange model wordt gebouwd op het STLA Medium-platform en deelt technologie met de Peugeot e-3008. De grootste vraag is of het model betaalbaar blijft, vooral als het wordt uitgerust met de 96,9kWh-batterij die een actieradius van 700 kilometer biedt. Naast de volledig elektrische variant komen er ook hybride en plug-inhybride versies op de markt.
8. DS 8: eindelijk op gelijke hoogte met de Duitsers?
Ook de Franse automerken willen in 2025 hun stempel drukken, met DS als opvallende speler. Het merk werkt aan de DS8, een cross-over die de lijnen van een SUV-coupé en een sedan combineert. Hoewel het design nog geheim is gehouden - alleen gecamoufleerde beelden zijn vrijgegeven - belooft de auto een indrukwekkende actieradius van 750 kilometer (theoretisch). De vraag is of DS zich blijft onderscheiden met een unieke stijl of de concurrentie met de Duitse premiummerken rechtstreeks aangaat.
9. Een Kia EV4 om te concurreren met de Model 3?
Kia heeft grote plannen voor 2025 met de lancering van zijn berline EV4, een directe concurrent voor de Tesla Model 3. Gezien Kia’s recente successen, zoals de indrukwekkende EV3, kunnen we opnieuw een opvallend model verwachten.
Net als de andere elektrische modellen van de groep (waaronder Hyundai) wordt de EV4 gebouwd op het beproefde E-GMP-platform. Het model belooft een moderne, hightech cabine met een focus op gezinsvriendelijkheid. Dit wordt onderstreept door een royale bagageruimte van minimaal 460 liter — een aantrekkelijk pluspunt in dit segment.
Technisch gezien zal de EV4 gebaseerd zijn op de EV3, maar met een 400V-architectuur in plaats van de snellere 800V-technologie van de EV6 en EV9. Toch zal dit de auto niet tegenhouden om met de laadsnelheden tot 170 kW uit te pakken - tenminste dat hopen we.
10. Wanneer de Nissan Leaf een cross-over wordt
In 2025 neemt Nissan afscheid van de iconische Leaf, een van de pioniers onder de elektrische auto’s. De nieuwe Leaf wordt gebouwd op hetzelfde platform als de Renault Mégane E-Tech, een logische stap binnen de alliantie van Renault en Nissan. Tot nu toe gingen beide merken hun eigen weg op het vlak van batterijmodellen met de Leaf en de Zoé, maar die tijd lijkt voorbij. Stilistisch hangt er verandering in de lucht. In plaats van een traditionele hatchback, kiest Nissan voor een cross-overdesign dat lijkt op een mix van de concepten Chill-Out en Hyper Urban, die onlangs te zien waren op de Tokyo Motor Show. Een breuk van jewelste!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be