De buitenkant

Volgens onze redactie oogt de nieuwe Peugeot 208 het prettigst. Zelfs Renaults designchef Laurens van den Acker kwam deze directe concurrent van de nieuwe Clio bewonderen. 1-0 voor de leeuwen, wat ons betreft.

De binnenkant

Binnenin lijkt de Renault Clio V iets meer doorontwikkeld dan de Peugeot 208 II. Noteer: kunststoffen van betere kwaliteit en een groot, zeer modern scherm dat rechtop staat. Ook de tellerpartij werd vervangen door een groot display, net als in de 208 trouwens. Laatstgenoemde valt vooral op dankzij de – geslaagde! – 3D-weergave van de belangrijkste informatie. Dat het kleine stuurwielformaat behouden werd, vinden we ook top.

De motoren

Renault rust de Clio uit met benzinemotoren van 75, 100 en 130 pk. Dieselen kan ook, meerbepaald met een 1.5 BluedCi van 85 of 115 pk. Vanaf 2020 staat de Clio hybride op het programma, uitgerust met een 1,2 kWh-batterij.

De Peugeot 208 staat wat dat betreft iets verder. De 100% elektrische e-208 (136 pk) is er immers nu al en belooft zelfs een zeer mooi rijbereik van 340 km. Of je kiest voor een driecilinder benzine (eveneens 75, 100 of 130 pk) of voor een diesel (100 pk). Aan jou de keuze…