Ondanks hun zeer vergelijkbare afmetingen hebben XC40 en X1 zeer verschillende profielen. De Duitser is 5 cm lager dan zijn concurrent, een verschil dat deels te wijten is aan de veel grotere bodemvrijheid: 211 mm tegenover 183 mm.
De sfeer aan boord is ook anders: zeer klassiek in de BMW, resoluut modern in de Volvo, met het grote verticale scherm als centrale bedieningsmodule voor alle functies. Achteraan hebben passagiers de meeste ruimte in laatstgenoemde, al beschikt de X1 over meer koffervolume (505l tegenover 460l).
De motoren
De BMW X1 is op benzine verkrijgbaar met 140 en 192 pk en met 116, 150 of 190 pk op diesel. Van afwerkingsniveaus zijn er vijf en vierwielaandrijving is beschikbaar op de drie krachtigste motoren. Bij Volvo is het gamma verdeeld in vier afwerkingen en vijf motoren: met 163, 190 of 247 pk op benzine en met 150 of 190 pk op diesel. Ook hier zijn de vier krachtigste motoren verkrijgbaar met integraalaandrijving.
Het rijden
Advertentie – lees hieronder verder
De BMW is de meest dynamische van de twee, de Volvo de meest comfortabele. Maar ook de zwaarste (ruim 200 kg verschil), wat de kleine XC40 meer doet verbruiken dan de X1. Op papier hebben we het over een gemiddelde van respectievelijk 4,2l/100km en 4,7l/100km.
De prijs
De instap-X1 op benzine is de goedkoopste van allemaal (vanaf 31.200 euro voor de 18i) al betaal je voor de 150 pk sterke diesel met 33.750 euro maar 100 euro minder dan voor de vergelijkbare XC40. Bovendien profiteert laatstgenoemde van een betere prijs/uitrustingsverhouding en kosten zijn opties minder.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be