De Larousse, toch een referentie qua Franse taal, definieert een coupé als “een koetswerk met twee grote zijdeuren en twee zitplaatsen, soms met twee extra zitplaatsen achteraan”. Wat deze SUV’s daarmee te maken hebben? Een mysterie….
Over smaken en kleuren gaan we niet discussiëren. Wij vinden de Porsche het natuurlijkst ogen, de Mercedes het lompst en de Lamborghini het agressiefst. Alledrie beschikken ze over een grote koffer (625l voor de Cayenne, 655l voor de GLE en 616l voor de Urus), maar de functionaliteit daarvan wordt in alle gevallen ingeperkt door de duikende achterklep. Wil je een SUV met een écht praktische laadruimte, kies dan voor de niet zo coupéachtige versies. Of voor een BMW X7.
Op gebied van uitrusting en rijhulpsystemen zijn ze aan elkaar gewaagd. Gelukkig kunnen de meeste van deze snufjes nog steeds worden gedeactiveerd zodat je niet om de haverklap gestoord wordt door biepjes of door een stuur dat een eigen leven krijgt.
De aandrijving
Met zijn 435 pk sterke zescilindermotor kan de Mercedes-AMG GLE 53 4Matic maar moeilijk opboksen tegen de 550 pk van de V8 van de Cayenne Turbo. De Urus doet nóg beter en puurt 600 pk uit zijn twin-turbo V8. Laatstgenoemde rijdt 100 km/u na 3,6 seconden, de Cayenne Turbo doet over dezelfde oefening 0,3 seconden langer en de GLE Coupé 55 AMG heeft er in totaal 5,3 seconden voor nodig. Hun gemiddeld verbruik dan? Respectievelijk 12,9l/100km, 11,3l/100km en 9,5l/100km. Volgens de constructeurs, welteverstaan!
Advertentie – lees hieronder verder
De prijzen
De Urus kost niet verwonderlijk het meest (vanaf € 212.960), op grote afstand gevolgd door de Cayenne Turbo Coupé (€ 145.080) en de Mercedes GLE 55 AMG Coupé (€ 110K ongeveer).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be