Europa wil zich bemoeien met de verkeersregels, die in grote lijnen wel geharmoniseerd zijn in de verschillende landen, maar nog altijd nationale materie zijn. Dat zou weleens kunnen veranderen, want het Vision Zero-doel van Brussel mikt op geen enkele verkeersdode tegen 2050.
Hiervoor zouden de Europese autoriteiten een nieuwe wegcode willen opleggen, die veel strenger en beperkender is dan de huidige en onder meer bepaalde leeftijdsgroepen viseert. Jonge bestuurders zouden bijvoorbeeld niet sneller dan 90 km/u mogen rijden en 70-plussers zouden medisch getest moeten worden. Tot slot zou geen enkel land nog snelheden boven 130 km/u op snelwegen mogen toelaten. Realistisch? Blijkbaar wel…
Geen verbetering
HLN bekeek de verkeersstatistieken sinds 2014 en stelde vast dat er sindsdien geen significante verbetering meer gerealiseerd is. Reden te meer voor Europa om de controle over de situatie over te nemen en zijn visie op te leggen, bij gebrek aan goede resultaten van de lidstaten. Europa neemt hierbij vooral de jongste en oudste bestuurders in het vizier.
Het plan is al doorgenomen door de Europese autoriteiten. Aan ideeën geen gebrek. Volgens HLN wil de Europese Commissie een proefperiode van twee jaar invoeren voor jonge bestuurders, waarin ze niet sneller dan 90 km/u mogen rijden. Daarnaast zouden SUV’s en andere zware auto’s ‘s nachts en in het weekend helemaal verboden worden. Vermoedelijk om te voorkomen dat jongeren met de krachtige auto van hun ouders op stap gaan…
Advertentie – lees hieronder verder
Rijbewijs voor SUV’s
Maar Europa wil nog verder gaan: voor SUV’s zou een speciaal rijbewijs nodig zijn, ongetwijfeld ook om wat geld in het laatje te brengen. We zouden niet weten wat er anders de zin van is, want SUV’s verschillen amper van andere auto’s.
Ook oudere bestuurders krijgen een ‘speciale’ behandeling. Vanaf 70 jaar zouden ze om de vijf jaar een medische test moeten ondergaan om hun rijbewijs te behouden. En vanaf 80 jaar zou dit om de twee jaar zijn.
Europa zou ook ingrijpen op het vlak van maximumsnelheden op snelwegen. Lidstaten zouden geen snelheden boven 130 m/u meer mogen toelaten op snelwegen. Een maatregel die Duitsland waarschijnlijk doet huiveren, maar ook Italië en Tsjechië, die net de snelheidslimieten op bepaalde snelwegen verhoogd hebben.
Ook sancties
Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe regels nageleefd worden, wil Europa strengere straffen kunnen opleggen. De verschillende politiediensten in de lidstaten moeten beter samenwerken, zodat het rijbewijs van overtreders gemakkelijker ingetrokken kan worden. De geplande maatregelen zijn dus radicaal. Het valt nog te bezien of het allemaal zo’n vaart loopt, want we kunnen ons voorstellen dat bepaalde ideeën nationaal nogal gevoelig liggen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be