In Europa vind je geen echt uniforme regeling rond de maximumsnelheden op de autosnelwegen. Die schommelt tussen in grote lijnen tussen 100 en 130 km/u. Lang was de tendens om die snelheid stelselmatig te verlagen, vooral onder het mom van het milieu of de veiligheid.
Maar daar stapt men ook weer stilletjes aan vanaf. Goed, om het verbruik en de uitstoot van de wagens te verminderen zou je de snelheid nog verder kunnen verlagen tot zelfs 90 km/u, wat zeker een positief effect zal hebben. Maar de vraag is dan ook of je nog van een autoSNELweg kan spreken, die net dient langere trajecten SNELLER af te leggen.
150 km/u in Tsjechië en Italië
Vandaar dat sommige landen ook weer de snelheid opvoeren om de mobiliteit te bevorderen. Want de rekensom is vlug gemaakt: leg je een traject af tegen 150 km/u af in plaats van 100 km/u, dan ben je een derde sneller ter plaatse.
Advertentie – lees hieronder verder
In Duitsland geldt nog steeds geen maximumsnelheid op de autosnelwegen, al is het tempo daar wel op vele secties beperkt. Maar ook in Polen en Bulgarije ligt de limiet op autosnelwegen op 140 km/u. Tsjechië en Italië willen daar nog een schepje bijdoen en de maximumsnelheid weldra op 150 km/u brengen.
Een wet daarover werd zopas gestemd in het Tsjechische parlement, zodat deze nieuwe maximumsnelheid in principe vanaf 1 januari 2024 geldt op de snelwegen. Weliswaar niet algemeen, maar op geselecteerde trajecten die daarvoor geschikt zijn.
In Italië gaat het ook dezelfde richting uit. Opmerkelijk is dat daar al 10 jaar geleden een wet werd aangenomen die een hogere maximumsnelheid op autosnelwegen toelaat, alleen werd daar nog geen gebruik van gemaakt. Volgens de Italiaanse media wil de minister van transport daar nu verandering in brengen. Daarmee zou je binnenkort op ruim 1.500 km snelweg in Italië tegen 150 km/u kunnen rijden. In principe gaat het om secties met drie rijstroken, een pechstrook en een trajectcontrole.
Ook in België?
Afwachten maar, wat de houding van de Belgische overheid hierover zal zijn. Rond de drukke centrumsteden kan de snelheid inderdaad best beperkt blijven, maar in de uithoeken van het land moet misschien toch ook de optie worden overwegen om sneller te gaan rijden op de Belgische autosnelwegen, met een limiet van 130 km/u of zelfs 150 km/u. Afwachten maar…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be