Praktische info

Ombouw tot lichte vracht: waarmee rekening houden?

Van een ‘alledaagse’ auto een lichte vracht maken, mag nog steeds, zolang er aan bepaalde criteria wordt voldaan. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je na de ombouw een pak minder belastingen moet betalen. Jammer genoeg dreigt deze situatie te veranderen…

Geschreven door de redactie | 27/11/2020

Veel Belgen wagen de stap om hun auto, niet zelden een zware 4×4, om te laten bouwen tot een lichte vracht. Zo’n transformatie vereist al bij al weinig werk. Een professional rekent je hiervoor weliswaar gemiddeld tussen de 1.000 en 2.000 euro aan, afhankelijk van het type voertuig. Na de aanpassing komt de vierwieler in een ander fiscaal stelsel betreft en moet hij een specifieke keuring voor lichte vrachtwagens ondergaan.

Wat moet er gebeuren?

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat je niet eender welk voertuig mag ombouwen tot een lichte vrachtwagen. Een auto met een ‘lange koffer, zoals een coupé of een berline, komt niet in aanmerking. De bevestigingspunten van de veiligheidsgordel en de zetels achteraan mogen niet meer bruikbaar zijn, dus je verandert je wagen sowieso in een strikte tweezitter. Ook moet de vloer achter de voorstoelen vlak worden gemaakt en een scheidingswand van minimaal 20 centimeter hoog worden geplaatst. Deze vloer moet overeenkomen met minstens 50% van de wielbasis om het voertuig als lichte vracht te kunnen inschrijven.

Hoe zit het met de belastingen en de autokeuring?

Een lichte vracht is vrijgesteld van de belasting op inverkeersstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting varieert tussen 35 en 150 euro per jaar, afhankelijk van het gewicht van het voertuig.

Wat de technische keuring betreft: ongeacht de leeftijd van de wagen moet hij jaarlijks een specifieke controle voor lichte vrachtwagens ondergaan.

Wetswijziging?

Niet als het van onze Vlaamse minister van Financiën Mathias Diependaele afhangt. Deze N-VA’er wil de bestaande wet aanpassen en dit zowel voor Vlaanderen als Wallonië. Diependaele pleit ervoor dat eigenaars het professionele gebruik van het voertuig moeten kunnen bewijzen, net zoals onlangs voor pick-ups werd beslist, al is zijn wens nog geen werkelijkheid geworden.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook