Europa legt steeds meer regels op aan autofabrikanten. Denk maar aan de ‘intelligente’ (en in de praktijk vooral irritante) snelheidswaarschuwing of het automatische noodremsysteem. Veiligheid staat hoog op de agenda, vandaar. Ontwerpers moeten ook voldoen aan hele resem eisen voor de veiligheid van voetgangers. En daar knelt blijkbaar het schoentje bij Alfa Romeo.
Nummerplaat verplaatsen
Heel wat modellen van het Italiaanse merk dragen hun nummerplaat vooraan aan de zijkant, terwijl andere merken die bijna altijd in het midden plaatsen. Het is een typisch stijlkenmerk dat begon met de Giulietta Spider uit 1955. Vandaag zie je het nog op de Giulia, Tonale en Stelvio. Het maakt de Scudetto – de grille van Alfa Romeo – in het midden van de neus nog prominenter.
Jammer genoeg gooit Europa roet in het eten en zullen we dus afscheid moeten nemen van deze traditie. Dat gebeurde al bij de Junior, de hybride en elektrische compacte SUV van Alfa Romeo. Designbaas Alejandro Mesonero-Romanos bevestigt dat dit ook het geval is bij de elektrische opvolgers van de Giulia en de Stelvio. En bij de Alfa Romeo’s die daarna volgen.
Advertentie – lees hieronder verder
“We kunnen de nummerplaat niet meer aan de zijkant plaatsen wegens de homologatieregels voor voetgangersveiligheid”, vertelt Mesonero-Romanos aan Autocar. “De verandering heeft te maken met wijzigingen in de nieuwe General Safety Regulations van de Europese Unie om voetgangers beter te beschermen als ze door een auto aangereden worden.”
Prachtige Alfa Romeo’s
Jammer dus voor de fans. Al is Mesonero-Romanos er zelf niet rouwig om: “Sommige Alfisti die denken dat een Alfa Romeo geen Alfa Romeo is als de nummerplaat niet aan de zijkant zit, zullen het niet graag horen, maar er zijn genoeg prachtige Alfa Romeo’s in de geschiedenis met nummerplaat in het midden. Ik heb zelf een Alfetta en een Giulia uit 1968 met een nummerplaat in het midden die er prachtig uitzien.” Mesonero-Romanos doet er zelfs nog een schepje bovenop: “Hierdoor krijgen we sowieso symmetrie, dus ik ben blij. Ik ben een van de mensen die van de nummerplaat in het midden houdt.”
Nieuwe Giulia en Stelvio
Na de Junior zijn de nieuwe Giulia en Stelvio de volgende nieuwigheden op de kalender. De designfase is al afgerond, maar Mesonero-Romanos geeft er nog niet veel details over. Hij bevestigt wel dat ze een nieuwe interpretatie van de Scudetto krijgen. Beide modellen worden elektrisch en hebben dus geen klassieke grille nodig.
Het design zal aansluiten bij de Junior, met groot Alfa Romeo-logo. “Door het logo in een groot formaat te plaatsen, laten we zien dat we er trots op zijn. Het is grafisch een moderne interpretatie. Als je kijkt naar sneakers en andere dingen, maakt iedereen grote logo’s. Dat is mooi zolang het subtiel blijft”, zegt Mesonero-Romanos aan Autocar. Benieuwd naar het resultaat? Daarvoor moeten we nog geduld oefenen tot 2025 (Stelvio) en 2026 (Giulia).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be