Camera’s voor gsm-gebruik achter het stuur: Waarom (niet)?

Niet dat we onze overheid op ideeën willen brengen natuurlijk (we zouden niet durven!), maar in New South Wales (NSW), de dichtstbevolkte van Australië, heeft men afgelopen zondag een netwerk van high-definition camera’s op actief gezet om bestuurders te betrappen op gsm-gebruik. “Dat was nodig!”, klinkt het.

Camera’s voor gsm-gebruik achter het stuur: Waarom (niet)?

Het systeem werd tussen januari en juni van dit jaar getest. Op die manier werden meer dan 100.000 automobilisten betrapt. Het gaat om een netwerk van vaste en verplaatsbare camera’s (herkenbaar?) dat dag en nacht actief is en er volgens de beleidsmakers gewoonweg moest komen.

Waarom?

Sinds 2012 zouden er in de staat 13 doden en 243 gewonden gevallen bij in totaal 182 auto-ongelukken waarbij de bestuurders een telefoon vasthielden. Dat cijfer moet drastisch naar omlaag, zeg maar naar nul.

En bij ons?

In België is de pakkans op ongeoorloofd gsm-gebruik achter het stuur bijzonder klein, aangezien zo’n overtreding door een beëdigd persoon moet worden vastgesteld. Jammer genoeg rijden er hier veel te veel bestuurders rond die hun ogen geregeld laten afdwalen. En als het niet al rijdend is, zorgen “de smartphoneverslaafden” ervoor dat je langer moet aanschuiven aan het rode licht. Onderzoeken hebben dit in het verleden al uitgewezen.