Een groep rechters eist een totaalverbod op drinken en rijden

Rechters van de politierechtbank van Bergen hebben besloten om bestuurders die veroordeeld zijn voor rijden onder invloed van alcohol te verbieden om ooit nog één glas alcohol aan te raken tijdens het rijden. Deze mensen hebben dus geen recht meer op de tolerantie van 0,5 g/l. De rechters pleiten dus voor een nultolerantie.

Gepubliceerd op 28 april 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Een groep rechters eist een totaalverbod op drinken en rijden

Er zijn al enkele voorstellen in die richting gedaan. De laatste kwam van de MR, die in 2019 een nultolerantie verdedigde voor jongeren die minder dan 3 jaar hun rijbewijs hebben. Ondanks de steun van VIAS en de gewestelijke agentschappen voor verkeersveiligheid is het project nooit van de grond gekomen.

De rechterlijke macht neemt een standpunt in

Bij gebrek aan een politieke beslissing neemt een groep politierechters een stelling in. En hun boodschap is duidelijk: ze eisen een totaalverbod van alcoholgebruik achter het stuur. Volgens Sud Presse is dat het geval in de rechtbank van Bergen, waar de rechters bestuurders met een alcoholprobleem die verschijnen gewoon verbieden om te drinken tijdens het rijden. Zij passen dus hun eigen nultolerantie systeem toe. Er is geen sprake van het toestaan van een minimaal verbruik dat onder de tolerantie van 0,5 g/l zou blijven.

alcool02

Aan Sud Presse liet de procureur des Konings belast met verkeerszaken bij het parket van Bergen weten dat dit verbodsmodel steeds meer toeneemt. Dit verbod wordt vaak uitgesproken als proeftijdstraf of als voorwaarde voor een voorwaardelijke straf. Dit betekent dat de bestuurder die met 0,2 g/l wordt gecontroleerd een boete of zelfs een gevangenisstraf riskeert. Die proeftijd kan zelfs zeer lang zijn, van 1 tot 5 jaar!

Advertentie – lees hieronder verder

Naar een veralgemening in België?

Het is onmogelijk voor de veroordeelde bestuurder om door de mazen van het net van de politie te glippen. De politie beschikt namelijk over een databank die haar tijdens de controle real-time informatie geeft.

Kunnen deze rechters hun visie opleggen aan de rest van het land? Niets is onmogelijk, want rijden onder invloed blijft een plaag in ons land. Vergeleken met het Europese gemiddelde ligt het rijden onder invloed van alcohol in Frankrijk 50% hoger dan in de andere EU-landen (33,1%) – alleen Portugal en Zwitserland liggen voor. Zwitserland ligt voor op ons. En België is ook het eerste land waar bestuurders toegeven de afgelopen 30 dagen boven de wettelijke limiet (0,5 g/l) te hebben gereden (24,2% tegenover 22,3% in Frankrijk, 21,5% in Zwitserland, 19,3% in Griekenland, 17,1% in Spanje, enz.)

Zal dit leiden tot een totaalverbod zoals in Hongarije, Roemenië, Slowakije of Tsjechië? Dat is niet onmogelijk gezien de toenemende repressie op onze wegen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.