Voor alle duidelijkheid: de maximumsnelheid op de Belgische autosnelwegen bedraagt nog steeds 120 km/u. Wie de naald van de snelheidsmeter van zijn auto dus strak op die 120 houdt, zal nooit een boete in de bus krijgen. Maar goed, het is geweten dat de Belgische automobilist zelf een ‘marge’ inbouwt, die vaag gebaseerd op de toleranties die de ordediensten hanteren. Met die limiet wordt door veel weggebruikers geflirt: de een kruist steevast tegen 125 km/u, de ander tegen 130 km/u en wie weer risico wil nemen zelfs tegen 135, 140 km/u of sneller.
Tot hiertoe, want zopas kondigde de overheid aan dat de limiet inclusief de tolerantie (die rekening houdt met de afwijking van de meetapparatuur) voortaan op 128 km/u ligt. Vanaf 129 km/u volgt er dus een proces-verbaal en een boete voor wie betrapt wordt.
Nu kan je gewoon braaf het eerste scenario volgen en de naald keurig op 120 houden. Maar hoe veilig ben je nou echt als je met die tolerantiemarge flirt en 128 km/u op de teller aanhoudt? Geeft de snelheidsmeter van je auto de exacte snelheid aan? Of er is een afwijking? En zo ja welke?
Bewuste snelheidsafwijking
Advertentie – lees hieronder verder
Het antwoord is volmondig ja. Op de vroegere auto’s had je een mechanische snelheidsmeter die na verloop van een tijd een grotere positieve afwijking kreeg en dan opnieuw moest worden gekalibreerd. De teller gaf dus een hogere snelheid aan dan het tempo dat je werkelijk reed.
Vreemd genoeg is dat nog steeds het geval, ondanks de huidige precieze elektronische snelheidsmeters. Je zal merken dat de teller op het dashboard meestal een iets hogere snelheid aangeeft dan bijvoorbeeld je GPS, die gebruik maakt van een satellietverbinding. In werkelijkheid rijd je dus inderdaad nog steeds iets trager dan de snelheid die je op de teller ziet.
Waarom is dat nodig? De reden is dat de constructeurs een bewuste marge op de snelheidsmeter inbouwen. In de eerste plaats om geen claims te krijgen voor snelheidsovertredingen die te wijten zouden aan het feit dat de werkelijke snelheid hoger ligt dan de weergegeven snelheid. En ten tweede als compensatie voor technische slijtage, bijvoorbeeld van de banden. Daarvoor hanteert de industrie een afwijking van 4 tot 10% tegenover de werkelijke snelheid.
Je kan dus het lot tarten en de snelheidsmeter van je auto iets boven de 130 km/u zetten, in de hoop dat je binnen de reële tolerantiemarge van 128 km/u blijft. Maar dat houdt uiteraard risico’s in. Niet alleen om een boete op te lopen, maar ook omdat je zo vooral oog hebt voor je snelheidsmeter en minder voor wat er zich voor je auto op de weg afspeelt. En dan kan niet de bedoeling zijn van het handhaven van een snelheidsbeperking die net tot doel heeft het aantal verkeersdoden te beperken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be