Hogere pakkans met slimme trajectcontroles

De Antwerpse Ring krijgt een primeur met een ‘dynamische trajectcontrole’ die zal kunnen flitsen bij verschillende maximumsnelheden naargelang de aanduidingen langs de weg op dat moment. Dat wordt opletten geblazen voor boetes.

Gepubliceerd op 22 maart 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Hogere pakkans met slimme trajectcontroles

In België zet de overheid steeds meer in op trajectcontroles. Dat is een snelheidscontroles tussen twee punten om te vermijden dat de weggebruikers na de flitspaal meteen weer optrekken. Dit systeem zou de verkeersveiligheid bevorderen omdat het verkeer hierdoor trager rijdt over langere trajecten.

Nu wordt de volgende generatie van dit systeem van trajectcontroles geïntroduceerd: de zogenaamde ‘dynamische trajectcontrole’. Terwijl de huidige trajectcontroles rekening houden met één bepaalde maximumsnelheid, zullen de nieuwe systemen gekoppeld worden aan de ‘dynamische verkeersborden’ die afhankelijk van de verkeerssituatie een andere maximumsnelheid kunnen weergeven.

trajectcontrole-belgie

Oppassen op Antwerpse Ring

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat weldra zo’n eerste ‘slimme’ trajectcontrole installeren op de Antwerpse Ring, ter hoogte van Berchem, in beide rijrichtingen. Normaal bedraagt de maximumsnelheid daar 100 km/u. Maar met de dynamische verkeersborden op portieken boven de rijbaan kan men de maximumsnelheid daar reduceren tot 50, 70 of 90 km/u als dat nodig is door de verkeerssituatie.

Advertentie – lees hieronder verder

Met het nieuwe slimme systeem van trajectcontroles wordt dus ogenblikkelijk rekening met de geldende maximumsnelheid in die zone, terwijl de huidige trajectcontroles daar blijven flitsen op 100 km/u, ook al wordt op sommige momenten een lagere maximumsnelheid aangegeven langs de baan.

Zo’n dynamische koppeling aan de maximumsnelheid bestond wel al voor vaste flitspalen op sommige locaties, zoals aan de ingang van de Antwerpse Kennedytunnel. Maar nu wordt het systeem dus ook verder uitgebreid naar de trajectcontroles. Daardoor is het dus extra opletten geblazen om de maximumsnelheid overal te respecteren, want de pakkans wordt plots veel groter met deze slimme en dynamische trajectcontroles.

mobiele-trajectcontrole-vlaanderen

Meest gecontroleerde regio ter wereld

Noteer verder dat Vlaanderen dit jaar bijna 200 nieuwe trajectcontroles zal installeren. Die worden vooral geplaatst op strategische locaties met hoge ongevallencijfers. Tussen 2019 en 2023 werden er al 234 trajectcontroles geplaatst, waardoor de regio een van de best bewaakte ter wereld is. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zijn deze talrijke trajectcontroles echter “geen pestmaatregel maar wel een concrete en doeltreffende maatregel in de strijd tegen ongevallen door overdreven snelheid”. Het is maar hoe je het bekijkt…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.