Automobilisten zullen binnenkort bang zijn om hun huis nog te verlaten. Na Wallonië, dat radars zonder tolerantiemarge test, heeft Vlaanderen immers aangekondigd in 2023 maar liefst 194 nieuwe trajectcontroles te plaatsen. Dat kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) aan.
We mogen niet vergeten dat Vlaanderen nu al zwaar onder toezicht staat qua snelheidsovertredingen op de wegen. Tussen 2019 en 2023 werden er al 234 trajectcontroles geplaatst. En daar blijft het niet bij, aldus de minister. Ze kondigde aan te werken aan een “stevige uitrol” in vergelijking met de voorgaande jaren. We zullen haar maar op haar woord geloven…
Risicozones
Volgens de minister zijn de trajectcontroles “geen pestmaatregel maar wel een concrete en doeltreffende maatregel in de strijd tegen ongevallen door overdreven snelheid”. Een enigszins discutabele opvatting als je het ons vraagt, want het is natuurlijk het schrikbeeld van de boete dat een snelheidsvermindering afdwingt.
Tijdens deze legislatuur steeg het aantal installaties langs de Vlaamse snel- en gewestwegen naar 300 locaties, goed voor 542 gecontroleerde trajecten. In 2023 komen er 194 controles bij, verdeeld over 109 locaties.
Advertentie – lees hieronder verder
De exacte locatie van deze nieuwe trajectcontroles is niet bekend, maar de autoriteiten kondigen aan dat ze niet lukraak worden geplaatst. Integendeel: er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals het aantal ongevallen en de (te hoge) snelheid die op bepaalde locaties gemeten wordt (via de Coyote-toestellen die anoniem informatie doorgeven). In 2023 ga je dus beter van het gaspedaal en moet je misschien investeren in een rijhulpmiddel dat een preventieve rol kan spelen (zoals Coyote of Waze), zelfs als je niet de intentie hebt om hard te rijden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be