Boetes

Wallonië flitst zonder tolerantiemarge

Wallonië heeft twaalf nieuwe radars geïnstalleerd die de overtreders zonder enige tolerantiemarge flitsen. De bedoeling is om de druk op automobilisten te verhogen. Zelfs hun kleinste fout wordt niet langer vergeven.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 15 mrt. 2023 | Leestijd: 4 min

Automobilisten worden steeds strenger beteugeld. Het aantal controle- en repressiemaatregelen neemt toe. Zo werd in de zomer van 2022 beslist om de tolerantiemarges van vaste of mobiele flitspalen te harmoniseren. Concreet werken de radars niet meer met een wettelijke technische tolerantiemarge van 6 procent. Op de autosnelweg betekent dit bijvoorbeeld dat elke overtreder die meer dan 129 km/u rijdt, geflitst wordt. Op secundaire wegen beperkt tot 70 km/u bedraagt deze marge 6 km/u (voor alle snelheden onder 100 km/u) en ligt de drempel dus op 76 km/u.

De regels lijken echter opnieuw te veranderen, want vanaf woensdag 15 maart 2023 zullen twaalf in Wallonië geïnstalleerde flitspalen zonder tolerantiemarge werken. Eén kilometer per uur te veel en je krijgt dus een boete. Dit initiatief maakt deel uit van het project ‘Slow Down’ van de FOD Justitie en volgt op een eerste proefproject dat in oktober 2021 op zeven Belgische autosnelwegen werd uitgevoerd, blijkbaar met succes.

Advertentie – lees hieronder verder

Waar staan de twaalf radars?

Er zijn twaalf radars geplaatst op de wegen in het zuiden van het land. Ze zijn verspreid over het hele grondgebied, met twee radars per provincie en twee in het arrondissement Eupen. Volgens de autoriteiten werden deze radars geplaatst op strategische locaties, namelijk zones die volgens het Waalse verkeersveiligheidsagentschap AWSR het hoogste ongevallenrisico hebben. Voor het openbaar ministerie is het een kwestie van “een dynamiek op gang te brengen om de verkeersveiligheid op onze wegen en autosnelwegen te versterken”, klinkt het in een persbericht. Daarin wordt ook benadrukt dat België nog lang geen goede leerling is qua verkeersveiligheid.

Als dit tweede proefproject een succes wordt – als het aantal overtredingen dus haalbaar is voor het strafrechtelijk ecosysteem van politie, parket en rechtbanken – dan zullen de tolerantiemarges overal geleidelijk verdwijnen. Dat zou een ernstige verandering betekenen in de dagelijkse praktijk. De geringste afwijking zal niet langer getolereerd worden, zelfs niet te goeder trouw.

speed-camera

Hoeveel kost het?

Ter herinnering: in zones met 30 km/u krijg je voor een overschrijding van de maximumsnelheid met 1 tot 10 km/u een boete van 53 euro. Bij een overschrijding van 11 tot 30 km/u is dat een forfait van 53 euro plus 11 euro voor elke extra km/u. Op andere wegen wordt dezelfde logica toegepast, maar bedraagt de prijs per overschreden km/u 6 euro tussen 11 en 30 km/u (daarboven wordt de zaak automatisch doorverwezen naar de politierechter). Meer dan ooit is het dus belangrijk om goed op te letten.

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie