Steeds meer weggebruikers stellen vast dat de wegmarkeringen niet in orde zijn. Terwijl Touring in 2018 ‘maar’ 390 klachten ontving, waren dat er in 2022 542 en in de eerste zes maanden van 2023 al 334. Steden en gemeenten investeren wel massaal in extra zones 30 of 50 sinds ze de opbrengsten van kleine snelheidsovertredingen zelf mogen innen, maar voor degelijke wegmarkeringen is er kennelijk geen budget.
Touring vermoedt dat veel gemeenten en steden besparen op het onderhoud van de wegen en dus ook op het vernieuwen van de belijning op die wegen. Of ze passen de verkeerde methode toe. “Tal van gemeenten en steden gebruiken bijvoorbeeld witte klinkers om markeringen aan te brengen. De kleur slijt misschien niet, maar deze stenen worden veel sneller zwart en dus minder zichtbaar dan gewone verf.” Op bepaalde wegen is de verf ook sneller aan vervanging toe, bijvoorbeeld op kruispunten.
Bedreiging voor fietsers en voetgangers
Het aflijnen van een fietspad, zebrapaden of een doorlopende middenlijn: goede wegmarkering is uiteraard belangrijk voor de verkeersveiligheid. Bij regen of in het donker zijn de wegmarkeringen soms zo goed als onzichtbaar en dat kan een risico inhouden, bijvoorbeeld voor fietsers en voetgangers.
Advertentie – lees hieronder verder
“Bij een half afgesleten zebrapad ontstaat er een conflictsituatie over de voorrang, met alle juridische gevolgen van dien wanneer er een ongeval gebeurt. Duidelijk leesbare oversteekplaatsen vermijden dat de voetgangers kriskras de straat moeten oversteken en dat de gemotoriseerde weggebruiker kan anticiperen”, aldus Touring.
Veel overtredingen
Weggebruikers zijn ook financieel de dupe van het slechte onderhoud. “Het aantal vastgestelde overtredingen op wegmarkeringen schommelt rond de 60.000 per jaar (in een niet-coronajaar). We kunnen ons de vraag stellen of bestuurders niet onbewust in de val lopen omdat ze een wegmarkering niet hebben gezien. De omgekeerde wereld”, vindt Touring.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be