Verkeersveiligheid

Moeten leerling-bestuurders een tweede ‘L’ krijgen?

Wie leert rijden, kan beamen dat niet elke chauffeur even geduldig is met een bestuurder die de knepen van het vak nog niet helemaal kent. “Een tweede ‘L’ zou kunnen helpen”, aldus Danny Smagghe van Touring tegen Dag Allemaal.

Geschreven door Joris Bosseloo | 18/06/2022

Je kent ze wel, auto’s met een ‘L‘ achter de achterruit. Die hangt daar natuurlijk niet zonder reden, want zo weten andere weggebruikers dat er een in de regel onervaren bestuurder op de baan is. De bedoeling van zo’n ‘L’ is tweedelig: enerzijds om extra voorzichtigheid aan de dag te brengen, anderzijds om de kans op (verbale) verkeersagressie te verlagen. Al wringt daar het schoentje, want volgens Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring (in een interview met Dag Allemaal) neemt het aantal agressiegevallen tegenover bestuurders in opleiding toe.

angry

Advertentie

Smagghe staaft die bewering met enkele cijfers: in 2019 kreeg Touring 208 meldingen van agressief gedrag tegen beginnende chauffeurs, een jaar later 215 en vorig jaar 261. Er is dus een stijgende lijn die op zijn minst moet worden afgevlakt.

Leerling-bestuurders voelen zich onveiliger en worden extra onzeker door zulke incidenten”, zei de woordvoerder, die er meteen bij vermeldde dat de ‘L’ vooral een positief effect teweegbrengt. Dit kenteken zou bij andere chauffeurs vooral begrip opwekken in plaats van irritatie of ongeduldigheid.

Het probleem…

… is dat de ‘L’ alleen door achterliggers wordt gezien, waardoor bijvoorbeeld kruisend verkeer niet op de hoogte is van de ‘situatie’. “Idealiter zou er ook een ‘L’ op de voorbumper of de zijkant van het voertuig moeten worden aangebracht”, besluit Smagghe.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's