De federale wegpolitie heeft nog nooit zoveel snelheidsovertredingen vastgesteld als in 2021. Vorig jaar werden namelijk meer dan 4,6 miljoen PV’s voor overdreven snelheid verstuurd, wat een stijging is met 14,75% in vergelijking met 2020, toen het aantal boetes tot zo’n 4 miljoen opliep. Ook in 2019 werden ongeveer 4 miljoen verkeersboetes uitgereikt.
Dat is dus een fikse stijging van het aantal snelheidsovertredingen, waarvoor een verklaring moet zijn. De federale wegpolitie wijst er in de eerste plaats op dat er het voorbije jaar gewoon meer werd geflitst. Er kwamen ook veel meer trajectcontroles bij die de pakkans aanzienlijk verhogen: in Wallonië vooral op de autosnelwegen en Vlaanderen meer op de gewestwegen.
Bovendien liet extra personeel toe meer boetes te verwerken en liepen door het verdwijnen van de technische snelheidsmarges meer bestuurders tegen de lamp. Noteer hierbij dat meer dan de helft van de flitsboetes te wijten is aan overdreven snelheid in een zone 50 of een zone 30.
Compensatiedrang na corona
Advertentie – lees hieronder verder
Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie, zegt in Het Laatste Nieuws dat er waarschijnlijk nog een andere verklaring is voor deze spectaculaire stijging van het aantal flitsboetes. “Autobestuurders lijken hun teruggewonnen vrijheid te willen botvieren op de Belgische wegen. Dat is wellicht een weerslag van corona, toen iedereen langdurig moest binnenblijven. Toen we vorig jaar opnieuw buiten mochten, zijn velen daardoor harder op het gaspedaal beginnen te duwen. We merkten een soort van compensatiedrang, wat duidelijk voor meer boetes heeft gezorgd.”
Er is dus inderdaad wat mis met de mentaliteit van de Belgische bestuurders die zich duidelijk minder aantrekken van de geldende snelheidsbeperkingen, en daarvoor nu ook de rekening betalen. De Belgische staatskas werd er daarentegen wel beter van, want in 2021 werd voor zo’n slordige 400 miljoen euro aan flitsboetes geïnd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be