De oude brug over de E40-autosnelweg in de Kloosterstraat in Drongen (Gent) was dringend aan vervanging toe. Het zeventig jaar oude bouwwerk begon af te brokkelen en door te buigen. Bovendien was de situatie er onveilig voor fietsers en voetgangers. Hoog tijd dus om in te grijpen en dat deed het Agentschap Wegen en Verkeer ook. Vrij snel zelfs, want in een jaar tijd verscheen een nieuwe brug die begin juni geopend werd.
Niet geschikt voor auto’s en vrachtwagens
Helaas dook meteen een groot probleem op: de bochten aan het begin en het einde van de brug zijn niet breed genoeg. Ze zijn zo smal dat automobilisten er elkaar met moeite kunnen kruisen. Voor vrachtwagens is het al helemaal onmogelijk. Erger nog: hier passeren veel vrachtwagens. De brug verbindt namelijk de industriezone Baarle met het op- en afrittencomplex Drongen op de E40. Het is voor vrachtwagens de enige toegangsweg naar het industrieterrein, waar onder meer… Scania Trucks gevestigd is. Met andere woorden: het was van in het begin zeer duidelijk dat de brug geschikt moest zijn voor vrachtverkeer.
Advertentie – lees hieronder verder
Schuld van Stad Gent
Hoe is dit kunnen gebeuren? “De reden voor deze smalle doorgang heeft alles te maken met de beperkte ruimte die er was om de brug en de aanloop ernaar te bouwen. Dit moest gezien de dringendheid van het werk immers gebeuren binnen de grenzen van het openbaar domein, zonder onteigeningen”, reageert het Agentschap Wegen en Verkeer. Er moest snel ingegrepen worden, waardoor er geen tijd was om percelen te onteigenen.
Maar er is nog een factor die een grote impact had. Stad Gent eiste een afgescheiden fietspad in dubbele richting. Het gevolg is dat het dubbele fietspad met een breedte van 3 meter bijna even breed is als het wegdek voor auto’s ernaast. Er is dus in verhouding te veel ruimte voorzien voor fietsers en te weinig voor het andere verkeer. Een dure inschattingsfout van Stad Gent en de ontwerpers van de brug.
Oplossing?
Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft toe dat de nieuwe brug “vervelende en onveilige situaties” veroorzaakt. Wat nu? Intussen staan er verkeersborden aan de brug om de doorgang beurtelings te regelen. Door het smalle wegprofiel is het vooral voor vrachtwagens niet mogelijk te kruisen in de bochten naar de brug en met beurtelings verkeer wil het Agentschap Wegen en Verkeer dit oplossen.
Het is de bedoeling om op termijn het volledige op- en afrittencomplex in Drongen te hertekenen. Hiervoor liggen verschillende scenario’s op tafel. Mogelijk krijgt de nieuwe brug dan een andere functie of wordt ze aangepast. Maar dat kan nog een hele tijd duren en intussen dragen de auto- en vrachtwagenbestuurders elke dag de gevolgen…
Foto’s: Agentschap Wegen en Verkeer
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be