Record: 2000 boetes bij nieuwe trajectcontrole

Een nieuwe trajectcontrole in de Vlaams-Brabantse gemeente Boortmeerbeek leverde al een recordaantal boetes op. Op amper zeven maanden tijd werden daar al meer dan 2.000 automobilisten op de bon gezwierd. En daar is ook een heel goede reden voor…

Gepubliceerd op 24 februari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Record: 2000 boetes bij nieuwe trajectcontrole

In ons land worden steeds meer trajectcontroles ingevoerd. Dat is een zone waarin gecontroleerd wordt of de automobilisten tussen twee punten de aangegeven maximumsnelheid respecteren. Meestal wordt het begin van zo’n trajectcontrole aangekondigd met een verkeersbord. Maar dat gebeurt niet overal. Zo ook niet in Boortmeerbeek waar na goed zeven maanden al meer dan 2.000 automobilisten werden betrapt op overdreven snelheid bij een nieuwe trajectcontrole en hiervoor een boete in de bus kregen.

radar-flitspaal-belgie-belgique

Pesterijen

Dat leidde uiteraard al tot veel ongenoegen bij de lokale bevolking en de politici die spreken van ‘pesterijen’. Een verkeersbord dat het begin van een trajectcontrole aankondigt sensibiliseert de bestuurders namelijk om hun snelheid aan te passen. En dat is eigenlijk toch de bedoeling van het systeem, en niet de burgers heimelijk ‘in de val te lokken’ om hen een boete te kunnen aansmeren. Ondertussen zou de situatie bij de gemeente Boortmeerbeek opnieuw bekeken worden om alsnog verkeersborden te plaatsen aan het begin van de bewuste trajectcontrolezone die al een recordaantal boetes opleverde.

flitspaal

Advertentie – lees hieronder verder

Aankondiging niet wettelijk verplicht

Katrien Kiekens, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer, wijst erop dat “er geen wettelijke verplichting is om een waarschuwingsbord aan het begin van een trajectcontrolezone te plaatsen. En dat er is beslist om bij nieuwe trajectcontroles geen waarschuwingsborden meer te plaatsen en bij bestaande trajectcontroles de reeds geplaatste borden weg te halen. Dit omdat studies hebben uitgewezen dat trajectcontroles aanduiden de verkeersveiligheid minder ten goede komt dan ze niet aangeven, aangezien mensen zich enkel op die trajecten aan de snelheid houden, om vervolgens het gaspedaal weer in te drukken. De enige borden die er echt toe doen, zijn de snelheidsbeperkingen.”

Op de autosnelwegen worden de trajectcontroles echter wel nog aangekondigd omwille van het veiligheidsaspect. Zo wil men vermijden dat bestuurders die te snel rijden plots hard in de remmen gaan voor een flitspaal, met alle gevolgen van dien voor de achterliggers.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.