Europa is al jaren bezig met strengere wetgeving voor auto’s, niet alleen qua vervuilende emissies en geluid, maar ook qua rijhulpsystemen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Zo heeft Europa ABS en ESP verplicht, net als noodremassistentie en gordelspanners. De Europese autoriteiten hebben ook richtlijn 2019/2144 uitgevaardigd, die vereist dat auto’s uitgerust worden met ISA of Intelligent Speed Assistance.
Dit systeem, dat sinds kort in nieuwe auto’s opduikt, waarschuwt de bestuurder zodra die één km/u te snel rijdt. Opdringerig is het zeker en bovendien is de doeltreffendheid van het systeem soms zeer bedenkelijk.
Vier manieren om te waarschuwen
In de richtlijn verplicht Europa autoconstructeurs om te kiezen tussen vier verschillende manieren om de bestuurder te waarschuwen bij een snelheidsoverschrijding. De eerste manier is een trapsgewijze akoestische waarschuwing waarbij, na het eerste signaal, een terugkerend geluid de bestuurder eraan herinnert om de snelheid te verminderen. Het tweede systeem is vergelijkbaar met het eerste, maar gebruikt een haptische waarschuwing die het gaspedaal laat trillen wanneer de snelheid te hoog is. De laatste twee oplossingen doen een nog grotere interventie, in die zin dat ze ofwel tegendruk geven op het gaspedaal, waardoor de snelheid vanzelf afneemt, ofwel de auto volautomatisch afremmen.
Advertentie – lees hieronder verder
Uitschakelbaar, maar irritant
Het ISA-systeem kan wel uitgeschakeld worden als bestuurders deze ‘hulp’ niet willen. Het systeem uitschakelen, vergt echter meerdere handelingen in het menu, wat niet goed is voor de verkeersveiligheid. Bovendien reset ISA zichzelf na elke stop (of herstart), waardoor je het systeem dus telkens opnieuw moet uitschakelen.
Hoewel het Europese initiatief bedoeld is om burgers en automobilisten te beschermen tegen te hoge snelheden, is het jammer dat de efficiëntie per auto zo verschilt. Ten eerste omdat de auto zich bemoeit met de instructies van de bestuurder en ten tweede omdat er veel ernstige interpretatiefouten worden begaan. De kaartgegevens zijn vaak niet up-to-date of verkeersborden worden niet correct (of helemaal niet) gedetecteerd, wat uiteindelijk vooral extra stress veroorzaakt bij de bestuurder. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar het is wel de realiteit. En nu is het te laat.
Fotos : TomTom & Europa
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be