Na een paar kilometer op landweggetjes te hebben gereden, waar de automatische rijsystemen duidelijk niet werken, kwam ik op een mooie, onlangs gerenoveerde nationale weg met prachtige witte markeringen terecht: de ideale omstandigheden om het systeem te activeren. Zo zou mijn testwagen het midden van de rijstrook moeten houden, rekening houden met verkeersborden en het verkeer en zelfs, met behulp van GPS-kaarten, automatisch snelheid verminderen bij het naderen van een bocht of een rotonde. Op papier ziet het er allemaal perfect uit. Dit is trouwens niveau 2 (van 5), het hoogste niveau dat in Europa is toegestaan voor productiemodellen. De verantwoordelijkheid blijft dan ook volledig in handen van de bestuurder en je houdt dus ook maar beter steeds je handen op het stuur.
De eerste paar kilometer verloopt alles perfect. Een zone 70 km/u: geen probleem en ook in de bebouwde kom houdt hij zich netjes aan de geldende limieten. Hij versnelt ook weer vanzelf tot 90 km/u wanneer het weer mag. Maar al snel komen er valkuilen: een limiet van 70 km/u bij het naderen van een kruispunt zorgt voor een te plotse vertraging van de auto. En ook in enkele bochten en bij het naderen van een andere rotonde wordt er te hard geremd. In het geval van de rotonde versnelt hij trouwens ook pas weer als hij terug in een rechte lijn rijdt. Nog een andere situatie: de herinneringen aan een bouwwerf die op een berm liggen, worden herkend en dus kan je je de reacties van mijn achterliggers inbeelden…
Eindelijk op de snelweg… rijden we nog steeds 70 km/u want er ontbreekt een bord dat het einde van de beperking aangeeft. Gelukkig, als de auto eenmaal heeft “begrepen” (via de kaart) dat we op de snelweg zaten, accelereert hij vanzelf, vrij fors, tot 120 km/uur. Op dit soort wegen is mijn lener zelfs in staat om alleen te passeren. Ik hoef alleen maar de indicator te activeren en het systeem doet de rest. Weet dat je hiervoor voldoende ruimte moet hebben en dat het af en toe voorkomt dat de auto te dicht bij de voorligger komt om het maneuver uit te voeren (vooral bij vrachtwagen) en hierdoor plotseling vertraagt tot 90 km/u als hij al op de linkerrijstrook zit. Zeer gevaarlijk allemaal.
Verlies van referentiepunten
Een andere gevaarlijke situatie die ik heb ervaren, was op de rechterrijstrook. Op een gegeven moment verloor het systeem de witte strook aan de rechterkant uit het oog en was het volledig de kluts kwijt. Geen alarm of bevel echter om me aan te moedigen de controle over te nemen; het liet de auto doodleuk vertragen tot er weer een markering werd gevonden. Op dat moment reed ik 80 km/u, ook weer goed om andere weggebruikers in gevaar te brengen. Tot slot, maar daarom niet minder belangrijk: het systeem dat de snelheidslimiet bepaalt houdt niet altijd rekening met opritten. Tegen 50 km/u de snelweg oprijden, het kan…
Wat leren we hieruit?
Advertentie – lees hieronder verder
Deze test heeft enkele belangrijke tekortkomingen in de automatisering van het rijden aan het licht gebracht. Ten eerste een de onmogelijkheid (of moeilijkheid) om te reageren in geval van ontbrekende borden of markeringen en een zeer schokkerig gedrag, met overmatig remmen, te hevige acceleraties en een flagrant gebrek aan zachtheid dat het comfort van de passagiers helemaal in het gedrang brengt. Het derde nadeel is het gevolg van zijn ‘wilde’ gedragingen: een hoger brandstofverbruik.
Hoe ik dit laatste weet? Door helemaal op eigen houtje dezelfde rit in omgekeerde richting af te leggen. Het resultaat: een gemiddelde snelheid die 3 km/u hoger lag en een verbruik dat 0,7 l/100 km lager lag. Misschien zal kunstmatige intelligentie op een dag al deze problemen oplossen. Tot het zover is, stuur je dus maar beter zelf.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be