Studie: 25% van de Belgen dommelt weg achter het stuur

Volgens de jaarlijkse barometer van de Fondation VINCI Autoroutes geeft 25% van de Belgen toe dat ze weleens achter het stuur wegdommelen. Een reëel gevaar, want 20% van de ernstige ongevallen wordt hierdoor veroorzaakt.

Gepubliceerd op 10 augustus 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Studie: 25% van de Belgen dommelt weg achter het stuur

Elk jaar publiceert de Fondation VINCI Autoroutes een barometer voor verantwoord rijgedrag. Hiervoor inventariseert de stichting het gedrag van automobilisten in elf Europese landen, met als doel het bewustzijn te vergroten.

Tot de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen op snelwegen behoren overdreven snelheid, onoplettendheid en rijden onder invloed van alcohol of drugs, maar ook vermoeidheid achter het stuur en dus de slaperigheid die verantwoordelijk is voor een derde van de dodelijke ongevallen.

Ondervraagde Belgen

Uit de enquête blijkt dat 25% van de ondervraagde Belgen erkent al eens achter het stuur weggedommeld te zijn. Ze beweren dat het maar voor enkele seconden was, maar dat is natuurlijk moeilijk te verifiëren. Van deze groep geeft 18% toe te zijn afgeweken van hun traject en op de andere rijstrook of de vluchtstrook te zijn terechtgekomen. Het is duidelijk dat er dan met een snelheid 120 km/u veel kan gebeuren.

Vermoeidheid achter het stuur die leidt tot slaperigheid, is een grote risicofactor voor de verkeersveiligheid, aangezien naar schatting bijna 20% van alle ernstige verkeersongevallen verband houdt met deze geestestoestand. Erger nog, dit percentage is zelfs vergelijkbaar met rijden onder invloed van alcohol, dat in 25% van de gevallen voorkomt.

Advertentie – lees hieronder verder

nagy-szabi-RsjQl8dLnfw-unsplash

Vakantie en slaperigheid

Natuurlijk is de vakantieperiode zeer bevorderlijk voor verkeerssituaties waarmee slaperigheid is gemoeid. De vermoeidheid heeft zich opgestapeld en het vooruitzicht van vakantie gaat gepaard met de nodige voorbereidingen en mogelijk ook met het niet respecteren van de pauzetijden of zelfs het negeren van herhaaldelijk wegdommelen achter het stuur. En dan zijn er ook nog de stress en vermoeidheid veroorzaakt door files of hitte.

Bovendien neemt 81% van de Europese chauffeurs te weinig slaap voor een lange reis omdat ze later naar bed gaan of vroeger opstaan. Steeds meer chauffeurs geven er ook de voorkeur aan om ’s nachts te rijden (zes op de tien Belgen volgens Vinci). Gevaarlijk, want de meest kritieke staat van vermoeidheid treedt op tussen 2 en 5 uur ‘s ochtends.

Ook VIAS beschikt over cijfers over de gewoonten en gebruiken tijdens een nachtelijke reis en wijst erop dat 78% van de Belgische automobilisten redelijk lijkt te zijn en hun reis onderbreken om een dutje te doen. Dat is beter dan het Europese gemiddelde van ongeveer 60%. Je hoeft trouwens niet ver te rijden om je moe te voelen: volgens VIAS is 60 km al genoeg. In zijn laatste studie over dit onderwerp gaf VINCI ook aan dat slaperigheid vaker voorkomt dan je zou denken: het treft één op de twintig ritten. Het zijn de bestuurders onder de dertig jaar die er het meeste last van hebben, omdat zij over het algemeen minder tijd nemen om te rusten.

Het is een feit dat auto’s tegenwoordig steeds vaker zijn uitgerust met systemen om slaperigheid te detecteren, waarvan sommige zelfs erg opdringerig zijn. Maar gezien de bovengenoemde cijfers lijkt het ons moeilijk om kritiek te uiten op deze levensreddende functies.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.