Verkeersveiligheid

Verkeersagressie in België neemt toe

De Belgische wegen zijn het toneel geworden van een verontrustend en vooral toenemend fenomeen: steeds meer bestuurders lijken de jongste weken te kampen met woedeaanvallen. Onlangs verloor een 67-jarige man in het Antwerpse daarbij zelfs het leven. Moeten we ons zorgen maken?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 11/11/2022 | Leestijd: 3 min

Er is duidelijk meer dan een gebrek aan hoffelijkheid tussen Belgische bestuurders. Het aantal gevallen van agressief rijgedrag is de afgelopen maanden toegenomen en gaat verder dan “eenvoudige” beledigingen. Er is sprake van steeds meer vechtpartijen, die heel slecht kunnen aflopen, zoals onlangs in Antwerpen, waar een 67-jarige man het leven liet toen hij werd aangereden door een 26-jarige automobilist. Het probleem is dat dit geen geïsoleerd geval blijkt te zijn. Vergelijkbare situaties zagen we ook al in Brussel, Antwerpen en Luik. Het probleem lijkt dus voldoende wijdverbreid om zorgwekkend te noemen.

Volgens het Instituut voor Verkeersveiligheid, VIAS, zegt 7% van de bestuurders het afgelopen jaar slachtoffer was van extreme vormen van fysiek geweld, tegenover 2% in 2017. Dit is deels te wijten aan de toename van het aantal auto’s op onze wegen – in 2021 werd de kaap van 6 miljoen voertuigen gerond. Het verkeer is dus dichter en ook complexer geworden er vaker gebruik wordt gemaakt van zachte mobiliteitsmiddelen, waardoor het verkeer niet eenvoudiger wordt.

Advertentie – lees hieronder verder

Road-rage-03

Bestuurders die op de vuist gaan

Nog volgens VIAS stelt één persoon op 15 (6,5%) al minstens één keer uit de auto te zijn gestapt om een handgemeen te hebben met een andere bestuurder, terwijl dit percentage vijf jaar geleden nog 2,5% bedroeg. Het fenomeen agressiviteit is duidelijk nog meer verspreid in Brussel en Wallonië, met percentages die stijgen tot respectievelijk 13 en 11%.

VIAS schrijft deze situatie toe aan de gezondheidscrisis die de frustraties zou hebben aangewakkerd, wat op zijn beurt een rol speelt bij de toename van het geweld. Het is duidelijk dat de lockdowns het wantrouwen jegens anderen hebben versterkt waardoor de tolerantiedrempel bij een deel van de bevolking is verlaagd. VIAS wijst er ook op dat Belgen niet verdragen dat ze gehinderd worden wanneer ze in hun “autobubbel” zitten.

Andere persoonlijkheid?

Uit de VIAS-enquête blijkt ook dat bijna één Belg op vijf (19%) erkent dat hun gedrag verandert wanneer ze een auto besturen. Vandaag zegt 28% van de bestuurders minder aandacht te besteden aan andere weggebruikers tijdens het rijden, een stijging van 8% ten opzichte van 2021.

Road-rage-02

Het is dus hoog tijd dat bestuurders zich bewust worden van hun rijgedrag en er ook iets aan doen. VIAS stelt een manier voor om rustig te blijven door te denken dat de andere persoon je overste of een familielid is. Al is dit twijfelachtig, vooral wat betreft die overste…

In ieder geval is het belangrijk om kalm te blijven en, in geval van agressief gedrag, de gebruiker door te laten om de discussie te beëindigen (en de stress te reduceren) zodat een verdere escalatie wordt voorkomen. Laat ons niet vergeten dat de fouten die worden gemaakt meestal onbedoeld zijn.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie