Er is een dikke 10 miljard euro nodig voor dringende herstellingen aan Vlaamse infrastructuur als bruggen, wegen, tunnels en dijken. Dat stond te lezen in De Tijd, dat citeerde uit een rapport van het departement Mobiliteit en Openbare Werken. De infrastructuur verkeert in een slechte staat, waardoor ze niet meer voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. Dat is een gevolg van de snelle veroudering door een chronisch gebrek aan investeringen in onderhoud.
Achterstallig onderhoud
Boontje komt vroeg of laat om zijn loontje. Nu meer dan de helft van de ongeveer 3.000 eenheden stilaan voorbij de kaap van de halve eeuw gaan, ligt er plots heel veel onderhoudswerk tegelijk op de plank. In theorie zijn bruggen bijvoorbeeld ontworpen om een eeuw mee te kunnen gaan, op voorwaarde dat er op gezette tijden onderhoudswerken worden uitgevoerd. Dit is echter te weinig gebeurd. Doordat er bovendien veel meer en veel zwaarder (vracht)verkeer deze bruggen gebruikt, slijten ze sneller dan voorzien. Een berucht voorbeeld is de verkeerswisselaar die in Zwijnaarde (bij Gent) de E17 met de E40 verbindt. Het is een van de 37 bruggen die onder verhoogd toezicht staan, en deze wordt nog in de loop van 2024 aangepakt.
Het goede nieuws is dat deze lijst van bruggen die zich in een precaire toestand bevinden in 2023 voor het eerst korter is geworden. Soms wordt daarbij echter te veel haast gemaakt. Zo werd recent een brug in Drongen vervangen door een exemplaar dat eigenlijk te smal is, waardoor vrachtwagens of bussen er niet kunnen kruisen.
Advertentie – lees hieronder verder
Last voor de begroting
Het kostenplaatje baart zorgen. Volgens de dienst Mobiliteit en Openbare Werken moet er 600 miljoen euro per jaar extra vrijgemaakt worden om de onderhoudsachterstand in het beste geval onder controle te houden. Die bedragen zouden in de begroting moeten ingeschreven worden, maar zijn niet zomaar beschikbaar. Het is algemeen bekend dat de overheden in ons land de komende jaren voor een besparingsoefening van vele miljarden staan om de Belgische staatsschuld onder controle te houden.
Eerder deze maand kondigde de Vlaamse overheid al aan dat ze versneld werk gaat maken van de renovatie van 49 bruggen. Dit zal gebeuren in een publiek-private samenwerking, samen met de aannemersbedrijven Jan De Nul, Willemen en Artes. Door te werken binnen een vast samenwerkingsverband zou het geheel aan werken efficiënter en dus goedkoper moeten kunnen gebeuren. De eerste werken starten in 2026, en alles zou gereed moeten zijn tegen 2030.
En in Wallonië?
We namen ook poolshoogte bij de dienst Mobiliteit en Infrastructuur van het Waalse Gewest, met de vraag of de situatie aan de andere kant van de taalgrens gelijkaardig is. “Om te vergelijken met Vlaanderen, zouden we moeten analyseren hoe zij te werk zijn gegaan. We hebben in elk geval geprofiteerd van opeenvolgende investeringsplannen, maar toch zien we voor het volgende decennium grote uitdagingen op ons afkomen”, aldus een woordvoerder.
“Bijvoorbeeld voor de bruggen, waarvoor verschillende interventiescenario’s bekeken moeten worden. Bovendien is het essentieel om onze infrastructuur te transformeren om hun veerkracht te vergroten tegen klimaat- en milieuproblemen en tegelijk bij te dragen aan het behalen van de FAST-doelstellingen.” Specifieke geldbedragen worden niet genoemd, maar het is duidelijk dat ook in Wallonië de wegeninfrastructuur aan opfrisbeurt kan gebruiken.
Ook in Duitsland
Overigens is België niet het enige West-Europese land waar de infrastructuur, die vaak dateert van de jaren 60 en 70, in een zorgwekkende staat verkeert. Toevallig trokken bijvoorbeeld vorige week in Duitsland zo’n 20 verenigingen uit de transport- en mobiliteitssector aan de alarmbel. Zij eisen dat het budget voor de renovatie van meer dan 4.000 snelwegbruggen met 1 miljard euro omhoog gaan, met het argument dat de automobilist via taksen en heffingen op autobezit en het gebruik van brandstof al genoeg betaalt, en daarvoor meer in de plaats moet krijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be