In 2015 bleek dat er met maar liefst 20% van de uit Nederland ingevoerde auto’s geknoeid was met de teller. Voor de Belgische consument betekende dit een verlies van zo'n 2 miljoen euro. Om dat te counteren, hebben beide landen snel besloten om de kilometerstanden uit de centrale databank van respectievelijk Car-Pass en RDW (de Nederlandse tegenhanger) met elkaar te delen. Met succes, want in april 2017 was het aantal fraudegevallen al met 2/3de teruggelopen.
En de rest van Europa?
Uiteraard zijn we met z'n allen vragende partij om zo'n uitwisseling op Europese schaal uit te voeren. Een efficiënte anti-tellerfraudewetgeving, zeg maar, al is een concrete beslissing daaromtrent is nog niet gevallen.
Consument nog beter beschermen
Bij Car-Pass wordt in ieder geval wel al bevestigd dat het attest in de toekomst meer informatie zal bevatten die nuttig kan in zijn aankoopbeslissing. Zo zal de potentiële koper de milieukenmerken (Euronorm en CO2-emissies) meteen van de Car-Pass kunnen aflezen en zal er zelfs opstaan of er bijvoorbeeld nog belangrijke terugroepacties op het voertuig moeten worden uitgevoerd en of er nog een keuring na ongeval moet gebeuren. Aan de nodige wetswijzigingen om dit alles in kannen en kruiken te krijgen, zou momenteel hard worden gewerkt…
Advertentie – lees hieronder verder
Nog enkele interessante cijfers omtrent de Car-Pass
aandeel Car-Pass certificaten afgeleverd bij import: 7,86%
aantal kilometerstanden ontvangen in 2016: 15.330.829
hoogste kilometerstand bij verkoop (Mercedes Sprinter – 2007): 985.072 km
gemiddelde kilometerstand bij aflevering van de Car-Pass : 117.382 km
gemiddelde leeftijd bij aflevering van de Car-Pass: 8,5 jaar
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be