Actualiteit

Olieprijs daalt maar tanken blijft duur: waarom?

De prijs van een vat ruwe olie zit bijna weer op het niveau van voor de oorlog in Oekraïne en dat heeft met de huidige situatie in China te maken. Toch hoeven we in België niet meteen te hopen op forse prijsverlagingen aan de pomp…

Geschreven door Joris Bosseloo | 11/04/2022

Voor wie het nog niet wist: in China is het coronavirus weer in opmars en voert de overheid opnieuw lockdowns in. Dat heeft onder andere als gevolg dat er minder met de wagen wordt gereden en dus ook dat de vraag naar olie daalt. Reuters gaat uit van zo’n 800.000 vaten minder op dagelijkse basis. Resultaat: minder vraag leidt tot lagere prijzen en de prijs van een vat Brent bedraagt nu 100,46 dollar.

Goedkoper tanken? Niet meteen…

benzine essence

Advertentie

Nu lijkt het bovenstaande hoopvol nieuws voor de Belgische consument, maar daar moeten we een kanttekening bij maken. Enerzijds is de waarde van de euro ten opzichte van de dollar geslonken (van 1,13 euro naar 1,08 euro per dollar) en Brentolie, de olie die wij hier gebruiken, wordt nu eenmaal afgerekend in dollars.

Daarnaast is er de afwachtende houding van de oliemaatschappijen. Zij boeken ‘dankzij’ de oorlog weliswaar extra grote winsten op de kap van de verschillende bevolkingen, maar ze willen niet dat de slinger de andere kant uitgaat. Noem het gerust een vorm van zelfbehoud. Het AD haalde al aan dat deze firma’s miljarden hebben geïnvesteerd in Rusland, waar handel vanuit het buitenland voor een groot deel werd stopgezet. Deze verliezen moeten met andere woorden door ons gecompenseerd worden.

“Ze willen hun eigen risico’s beperken, prijzen zo lang mogelijk vasthouden en prijsverlagingen uitstellen. Zolang de oorlog niet voorbij is, zullen de prijzen niet snel zakken naar het oude niveau. De consument is trouwens de allerlaatste die van een prijsverlaging kan profiteren”, aldus Paul Selms van United Consumers. “Er is in zulke situaties altijd sprake van een vertraging. De grafieken volgen elkaar op de lange termijn wel op, maar daar zit dus tijd tussen.”

In gerelateerd nieuws zei een professor van de universiteit van Luik vorige week dat de energiecrisis nog tot 2025 zal aanhouden. Minstens. Hoe de man die stelling onderbouwt, lees je in dit hoogst interessante maar amper hoopgevende artikel.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's