De oorlog in Oekraïne veroorzaakt nieuwe internationale spanningen die zich vertalen in een recordinflatie voor consumenten die sinds de jaren tachtig niet meer is voorgekomen. Dit maakt het voor veel burgers bijzonder moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen, zelfs voor huishoudens die twee werknemers tellen.
In dit verband is de situatie ook moeilijk voor tal van bedrijven die hun handel met Rusland moeten stopzetten, die te lijden hebben onder problemen met toeleveringsketens of zich zelfs moeten terugtrekken uit het land met 145 miljoen inwoners. Niet alle firma’s zitten echter in hetzelfde schuitje. Uit een onderzoek van Greenpeace blijkt immers dat de oliemaatschappijen recordwinsten boeken dankzij de zeer hoge olieprijzen op de internationale markten.
2 miljoen per dag voor België
Volgens de door Greenpeace van Centraal- en Oost-Europa gepubliceerde studie zouden de oliemaatschappijen ten minste 3 miljard euro extra winst hebben gemaakt ‘dankzij’ de oorlog. De NGO gaat nog verder en geeft aan dat deze meevaller in België 68 miljoen euro zou bedragen, oftewel meer dan 2 miljoen euro per dag.
Als we de winsten uitsplitsen per land, dan zouden de oliemaatschappijen alleen al in maart gemiddeld 1,18 miljard euro aan extra inkomsten hebben verdiend in Duitsland, 412,3 miljoen euro in Frankrijk, 387,5 miljoen euro in Italië, 235,6 miljoen euro in Spanje, en 133,3 miljoen euro in Oostenrijk en Nederland. Het lijkt erop dat de inkomstenmarges, met name voor diesel, tussen januari en maart 2022 ook in de EU aanzienlijk zijn toegenomen: Greenpeace meldt 28,3 eurocent per liter in Duitsland, 19 cent in Oostenrijk en 15 cent in Frankrijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Niets voor de burgers
Greenpeace becommentarieert het onderzoek en wijst erop dat “de burgers vandaag aan de pomp of voor verwarming een (te) hoge prijs betalen. Tegelijkertijd maken de leveranciers van fossiele brandstoffen recordwinsten, waarmee zij de oorlog financieren.”
De milieu-organisatie vindt dat deze winsten moeten worden gebruikt om onze energietransitie te financieren. Dat is noodzakelijk, maar tevens een illusie aangezien oliemaatschappijen niet bepaald liefdadigheidsinstellingen zijn.
Men onderstreept dat burgers beter ondersteund moeten worden, wat niet zal gebeuren met het minieme budget dat de regering uittrekt als compensatie voor het woon-werkverkeer van zijn bevolking. Bovendien heeft de overheid nog steeds geen subsidies veil voor particulieren die een elektrische auto willen kopen. Als zulke premies er niet komen, dan wordt EV-rijden simpelweg onbetaalbaar voor Jan met de pet. De inspanningen zijn voorlopig alleen gericht op een gunstiger fiscaal regime voor bedrijven. Zoek de fout…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be