“Onze collega’s begrijpen de beslissing van de overheid niet”, zeggen de vertegenwoordigers van deze verenigingen, die schatten dat ongeveer tweeduizend chauffeurs in Brussel getroffen zijn door de crisis die autoverhuurbedrijven met chauffeurs treft, zoals Uber. Ze herinneren de Brusselse regering eraan dat ze “openstaat voor dialoog” en dat ze “meer dan ooit wil werken aan een hervorming van het Taxiplan”. “Als we voor de zomer resultaten willen boeken, is het de hoogste tijd om rond de tafel te gaan zitten en te praten”, dringen zij erop aan. “Deze hervorming, waar alle betrokken partijen om hebben gevraagd, kan de relaties tussen taxi’s en bijvoorbeeld Uber-chauffeurs helpen kalmeren en zo bijdragen tot een betere mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest“, zo luidt het verder in het persbericht.
In maart mobiliseerden duizenden chauffeurs tegen het besluit van de Brusselse regering om de ordonnantie van 1995 betreffende taxidiensten en autoverhuurbedrijven met chauffeurs strikt toe te passen. Deze verordening bepaalt dat bedrijven zoals Uber, waarvan de chauffeurs onder deze status opereren, geen gebruik mogen maken van radiocommunicatieapparatuur, waaronder mobiele telefoons, om live opdrachten voor ritten te ontvangen, aangezien zulke instrumenten alleen zijn voorbehouden aan taxi’s.
Ondanks de druk van de chauffeurs en de druk in het parlement, met inbegrip van de meerderheid, heeft de Brusselse minister-president Rudi Vervoort de sancties tegen zulke chauffeurs echter niet opgegeven zolang de Brusselse wetgeving inzake taxi’s en autoverhuurbedrijven met chauffeurs niet is hervormd. Vorige maand had het kabinet Vervoort aangekondigd dat het nog voor de zomer met een ontwerpdecreet wilde afkomen.
Lees ook: Uber-chauffeurs mogen in Brussel geen smartphone gebruiken
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be