2022 was weer een moeilijk jaar voor de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Het jaar eindigde met 366.303 nieuwe inschrijvingen, wat de balans op -4,4 procent brengt tegenover 2021, ondanks het sterke herstel in de laatste maanden van het jaar. Opvallend is dat de daling vooral te wijten is aan de particuliere kopers, want de auto’s voor professioneel gebruik of bedrijfswagens zijn in 2022 met 2,5 procent gegroeid. Ze vertegenwoordigen nu 61,9 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s.
Vergroening?
De overheid is wellicht blij met deze evolutie, want de bedrijfswagens dragen bij tot de vergroening van het Belgische wagenpark. Ze zijn op zich al goed voor 87,1 procent van de inschrijvingen van elektrische auto’s en 91,4 procent van de plug-inhybrides. Natuurlijk worden deze auto’s niet zozeer gekozen omdat ze ‘groener’ zijn, maar in de eerste plaats om fiscale redenen. Ze zijn 100 procent aftrekbaar, al lijkt het lot van de plug-inhybrides wel bezegeld. Ze worden fiscaal minder aftrekbaar, net als hun fossiele brandstof. De gemiddelde CO2-uitstoot is in dat verband opmerkelijk: gemiddeld 92 g/km voor de bedrijfswagens in 2022 tegenover 126 g/km voor de auto’s verkocht aan particulieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrisch nog altijd te duur
Zoals eerder gemeld, blijven particulieren vooral kiezen voor auto’s op benzine en diesel, simpelweg omdat een elektrische auto’s nog te duur is in aankoop. Wie kan in de huidige context van hoge inflatie zomaar 40.000 of 50.000 euro neertellen voor een elektrische gezinswagen? Weinig mensen, want particulieren krijgen – in tegenstelling tot bedrijven – geen financiële stimulans.
Uit een recente studie van BNP blijkt dat precies de elektrische of plug-inhybride auto’s te duur zijn voor privépersonen. 35 procent van de particulieren wil niet omschakelen, een aantal dat wel daalt de jongste jaren. Nog een studie die hetzelfde aantoont, is die van Deloitte een jaar geleden, waaruit bleek dat slechts 10 procent van de Belgen klaar was om de sprong te wagen. De grootste hinderpaal? De kosten. Logisch, want zoals bij elke verandering maakt de ondersteuning het verschil. En daar kunnen we niet zeggen dat onze regeringen erg doeltreffend zijn.
We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar moeten kijken naar wat elders gebeurt én werkt. Zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, waar de transitie naar de elektrische auto al zo goed als rond is dankzij de sterke anticipatie en de (zowel evidente als noodzakelijke) financiële ondersteuning.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be