In 2023 is de mediane catalogusprijs voor een bedrijfswagens gestegen naar 35.354 euro. Dat is een stevige groei, die natuurlijk versterkt wordt door de toename van het aantal elektrische auto’s en de rush op plug-inhybrides, waarvan de fiscaliteit verandert vanaf 1 juli 2023.
Volgens Partena Professional, dat als steekproef 41.000 auto’s bestudeerde, bedraagt de mediane catalogusprijs van een bedrijfswagen (de helft erboven, de helft eronder) 66.734 euro voor bedrijfsleiders en managers, terwijl dit bij werknemers 35.254 euro is. De prijzen liggen ongeveer 2.000 euro hoger tegenover de mediaan van 2019 (33.399 euro).
Dure elektrificatie
Deze opwaartse trend is natuurlijk te wijten aan de elektrificatie. Bij hybride en volledig elektrische auto’s ligt de mediaan volgens Partena Professional op respectievelijk 51.558 en 59.020 euro. Voor benzinewagens is dat 29.128 euro en voor diesels 36.948 euro. Momenteel zijn de hybrides zeer succesvol (30,89 procent), net na de benzines. In 2019 hadden vooral diesels de wind nog in de zeilen, maar die zijn nu gedaald van 60 naar … 17,13 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
De situatie begint echter problematisch te worden voor werkgevers die hun kosten explosief zien toenemen. Een hoge aftrekbaarheid (zelfs 100 procent) betekent niet dat er geen kosten zijn, verre van zelfs. Sinds 1 januari van dit jaar zijn fossiele brandstoffen die verbruikt wordt door plug-inhybrides nog maar voor 50 procent aftrekbaar. En vanaf 1 juli 2023 verandert de volledige aftrekbaarheid van plug-inhybrides, met een geleidelijke vermindering die deze modellen minder aantrekkelijk maakt voor bedrijven: hoogstens 75 procent aftrekbaar in belastingjaar 2025, 50 procent in 2026 en uiteindelijk 0 procent twee jaar later.
Impact van PHEV’s
Binnen die context (en wellicht tot 30 juni 2023) neemt de verkoop van geëlektrificeerde auto’s toe: in de eerste vijf maanden van 2023 was 22 procent van de auto’s op naam van bedrijven elektrisch en 25,6 procent plug-inhybride, volgens FEBIAC. De klassieke verbrandingsmotoren daalden naar 35,4 procent (benzine) en 12,3 procent (diesel). Een groot contrast trouwens met de aankoopgewoontes van de particulieren (68 procent benzine).
Het is duidelijk dat de markt zal blijven verschuiven. Voor plug-inhybrides stijgt de CO2-bijdrage die werkgevers moeten betalen, tegen 2027 zelfs met factor 5,5. Met andere woorden, vanaf 1 juli zullen nog maar weinig bedrijven kiezen voor plug-inhybrides.
Het valt echter nog te bezien of werkgevers met de torenhoge prijzen bereid blijven om steeds meer te betalen voor hun werknemers. Dit verhoogt ook de kosten voor bedrijven. Toch hebben bedrijven waarschijnlijk geen keuze, vooral door de schaarste aan talent op de arbeidsmarkt. Recruiters voeren een felle strijd en het aanbod van een bedrijfswagen blijft een grote troef. Naast andere voordelen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be