Automarkt

Wat verandert er voor bedrijfswagens? En waarom bestel je beter vóór 1 juli?

1 juli 2023 is een belangrijke datum voor iedereen met een bedrijfswagen. Vanaf dan start een nieuwe fase in de fiscaliteit en die kan grote (en dure) gevolgen hebben als je niet oplet. Wat verandert er precies?

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 5 jun. 2023 | Leestijd: 5 min

Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) zorgde eind 2021 voor een nieuw kader rond de vergroening van de bedrijfswagens. Het traject voor de komende jaren is duidelijk: je bedrijfswagen moet emissievrij zijn, anders zullen de kosten hoog oplopen. Officieel kunnen bedrijfswagens vanaf 1 januari 2026 alleen nog genieten van fiscale aftrekbaarheid als ze emissievrij zijn. Maar in de praktijk is het kantelmoment zéér dichtbij: 1 juli 2023. Bedrijven worden nu al fiscaal gedwongen om elektrisch te gaan rijden.

Van 100 naar 0 procent

Een eerste aanpassing gebeurde al op 1 januari 2023: de brandstofkosten van plug-inhybrides (benzine of diesel) zijn nog maar voor 50 procent aftrekbaar. De elektriciteit blijft wel volledig aftrekbaar. Maar de grootste aanpassing begint op 1 juli 2023. Bedrijfswagens die vanaf dan besteld worden – de bestelbon of het leasingcontract moet dus getekend zijn op 30 juni 2023 – belanden in het nieuwe fiscale systeem. De push richting elektrische bedrijfswagens gebeurt op verschillende manieren, te beginnen met de fiscale aftrekbaarheid.

Advertentie – lees hieronder verder

Terwijl de emissievrije auto’s 100 procent aftrekbaar blijven, zakt het percentage drastisch voor auto’s met een verbrandingsmotor (diesel, benzine, hybride, plug-inhybride, aardgas en lpg). Dat geldt dus ook voor de plug-inhybrides die emissievrij kunnen rijden over kleinere afstanden. Wellicht oordeelt de wetgever dat bestuurders van plug-inhybrides te weinig opladen, zoals meerdere studies al hebben aangetoond.

In 2023 en 2024 blijft de maximale aftrekbaarheid van de niet-emissievrije bedrijfswagen nog op 100 procent. Maar vanaf dan zakt die met 25 procent per jaar: 75 procent in 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en ten slotte 0 procent in 2028. Tegelijk vervalt de minimumaftrek van 50 procent (of 40 procent voor voertuigen boven 200 g CO2/km). Kortom: het blijft mogelijk om voor een bedrijfswagen met verbrandingsmotor te kiezen, maar het wordt fiscaal steeds minder interessant.

Zeer hoge CO2-bijdrage

Naast de aftrekbaarheid is er nog een belangrijke factor die weleens vergeten wordt: de CO2– of solidariteitsbijdrage die de werkgever betaalt als een werknemer een bedrijfswagen krijgt die ook voor privékilometers gebruikt mag worden. In de nieuwe regeling wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een bepaalde factor als de wagen niet-emissievrij is: x2,25 in 2023 en 2024, x2,75 in 2025, x4 in 2026 en x5,5 in 2027. Met andere woorden: in 2027 ligt de CO2-bijdrage 450 procent hoger dan vandaag … voor precies dezelfde wagen.

BMW X1

Wat met je huidige wagen?

Voor je huidige bedrijfswagen verandert er niets, op voorwaarde dat de auto ingeschreven blijft op dezelfde belastingplichtige. Als de bedrijfswagen van eigenaar verandert, dan treden de nieuwe regels wel in werking. Bedrijven die absoluut auto’s met verbrandingsmotoren nodig hebben, kunnen dus beter langer met hun bestaande auto’s blijven rijden. Het is ook een goed idee om de keuze van een nieuwe bedrijfswagen te vervroegen en de komende weken nog snel een bestelling te plaatsen. Qua aftrekbaarheid en CO2-bijdrage hoef je je geen zorgen te maken over je huidige bedrijfswagen. Maar er zit een adder onder het gras in de vorm van het Voordeel Alle Aard.

Let op voor VAA

In tegenstelling tot de aftrekbaarheid en de CO2-bijdrage verandert het Voordeel Alle Aard (dat je als bestuurder van een bedrijfswagen moet ophoesten) niet. Of beter gezegd: het systeem blijft hetzelfde … maar toch zul je de rekening gepresenteerd krijgen als je met een bedrijfswagen met verbrandingsmotor blijft rijden.

In de formule om het Voordeel Alle Aard te berekenen, zit een referentie-CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot van jouw bedrijfswagen wordt vergeleken met de gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark. Ligt de CO2-uitstoot van jouw bedrijfswagen hoger dan het gemiddelde, dan betaal je een hoger VAA. Is je bedrijfswagen niet elektrisch, dan zul je de komende jaren dus steeds meer VAA moeten betalen. Of hoe een belasting ook door niet te veranderen stiekem verhoogt…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon