Als we het hebben over de auto-industrie in België, denken we meestal aan de moeilijke momenten: de sluiting van Renault Vilvoorde, Ford Genk of Opel in Antwerpen. Toch zijn er nog enkele autofabrieken in België waarrond zich een ecosysteem van gespecialiseerde bedrijven heeft ontwikkeld. En die goed presteren. De automobielsector zou in ons land goed zijn voor meer dan 160.000 jobs en 2,6% van het BBP. Dat is niet slecht.
Een evolutie
Bovendien staat de autoproductie niet op nul. Er zijn nog grote productiesites zoals de Audi-fabriek in Brussel en natuurlijk de Volvo-fabriek in Gent. Hoopgevend is dat deze sites avant-gardistische projecten toevertrouwd kregen: de productie van elektrische modellen die logischerwijs een heel andere aanpak vereisen, evenals andere toekomstgerichte vaardigheden.
Alleen al in 2021 bereikte de Belgische autoproductie 70.000 elektrische auto’s, namelijk 44.000 Audi’s en 28.000 Volvo’s. Een mooie balans waar uiteraard nog de 155.000 klassieke Volvo’s bij opgeteld moet worden.
Natuurlijk had de balans zonder de crisis en de tekorten nog beter gekund, maar de vooruitzichten blijven zeer positief aangezien uiteraard verwacht wordt dat de vraag naar elektrische auto’s de komende maanden en jaren verder zal stijgen. Vanuit dit strikte oogpunt zal ons land dus een stap voor zijn dankzij de kwaliteiten en de vaardigheden van onze werknemers.
Advertentie – lees hieronder verder
Audi is ook van plan om de komende maanden zijn productietempo op te voeren, net als Volvo, dat gelooft dat het uiteindelijk meer dan 135.000 elektrische auto’s in Gent zal kunnen assembleren. Laten we hopen dat deze prognoses ten goede komt aan het hele Belgische automobiele ecosysteem, waartoe ook gerenommeerde toeleveranciers behoren zoals Tenneco (Sint-Truiden), AGC Automotive (Bergen), AW Europe (Eigenbrakel) of Auro Technologies die ophangingen, audiosystemen, transmissies, enz. produceren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be