Raakt de automarkt eindelijk uit de crisis? Niet echt als we experts mogen geloven die beweren dat de bevoorradingsproblemen nog enkele maanden zullen blijven duren. Toch zouden de Belgen weer volop de showrooms opzoeken, zoals blijkt uit de cijfers van Febiac (Federatie van autoconstructeurs in België) van voorbije maand september 2022, die ook het herstel bevestigen dat vorige maand augustus reeds werd waargenomen.
Ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bereikte het herstel 7% met een omzetgroei van 16,9% ten opzichte van vorige maand. Dit is natuurlijk uitstekend nieuws, hoewel we nog steeds voorzichtig moeten blijven, omdat de spanningen op de energiemarkten en de op hol geslagen inflatie ons nog steeds een loer kunnen draaien. FEBIAC analyseert ook dat “het cijfer van 31.025 nieuwe geregistreerde personenwagens in september 2022 bemoedigend is, al blijft het aanzienlijk lager dan een gemiddelde september van de pre-Covid-periode, toen het gemiddelde aantal inschrijvingen voor deze maand rond de 36.500 nieuwe wagens lag”.
Nog steeds in het rood in 2022
Toch is het tij nog niet gekeerd. Over de eerste negen maanden van het jaar blijft de trend 10,2% negatief ten opzichte van dezelfde periode in 2021. En we mogen niet vergeten dat het jaar 2021 zelf was geëindigd met een terugval van 11,2%… die zelf volgde op een daling van meer dan 20% voor het jaar 2020. Want in totaal gingen we zo toch van 550.000 nieuwe ingeschreven auto’s naar amper 282.000.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we kijken naar de resultaten per merk, blijft BMW sinds het begin van het jaar de leider op de particuliere markt, met een marktaandeel van 9,89%. Daarna volgen Volkswagen (8,87%), Peugeot (8,06%), Mercedes (8,05%) en Audi (6,96%). Enkel in september presteerden Mercedes en Peugeot zeer goed, met stijgingen van respectievelijk 58,65% en 51,55% bij deze merken, terwijl het marktgemiddelde op… 16,84% zat.
Merk op dat ook Dacia en Skoda mogen juichen met een verkoopstijging van respectievelijk + 67,77% en + 82,05%. Omgekeerd fungeren Opel (-49,88%) en Nissan (-49,88%) als rode lantaarns. Noteer verder dat verschillende merken nogal gespaard lijken door de crisis. Dit is het geval voor Toyota en Kia, die sinds begin 2022 stijgingen van 32,40% en 15,88% hebben geregistreerd.
Het valt nog te bezien of deze cijfers worden bevestigd, vooral in januari 2023 wanneer het Autosalon zal plaatsvinden. Meestal is dat goed voor 30% van de jaarlijkse omzet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be