Brandstofverbruik: welke fabrikanten zijn het eerlijkst?

De cijfers over het brandstofverbruik die door autofabrikanten worden geclaimd – en goedgekeurd – zijn altijd optimistisch altijd optimistisch vergeleken met de werkelijkheid. De Europese Commissie heeft echte gegevens verzameld van honderdduizenden auto’s en heeft een lijst opgesteld van de eerlijkste fabrikanten.

Gepubliceerd op 3 mei 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Brandstofverbruik: welke fabrikanten zijn het eerlijkst?

Er is altijd een verschil tussen het geadverteerde brandstofverbruik van een auto en het werkelijke verbruik ervan. Dit geldt voor benzine-, diesel-, hybride-, plug-in hybride- en zelfs elektrische auto’s, omdat de “officiële” cijfers gebaseerd zijn op verbruikscycli in laboratoria, d.w.z. zonder reliëf, verkeer, wind, regen en zonder de verschillende rijstijl van bestuurders.

Dit verschil is echter verminderd met de introductie van de WLTP-norm (2018), ter vervanging van de NEDC uit de jaren 1970. Tegenwoordig houdt de nieuwe cyclus rekening met krachtigere acceleraties en snelheden dichter bij de geldende snelheidslimieten in de meeste landen, wat voor een realistischer resultaat zorgt. De cijfers die vandaag worden gecommuniceerd zijn dus realistischer, maar ze blijven nog te ver van de werkelijkheid, wat bestuurders snel merken.

Echte gegevens

Om een idee te krijgen van het bestaande verschil, heeft de Europese Commissie de verbruiksgegevens verzameld van 988.231 nieuwe auto’s, verkocht in 2021 (10,6% van de Europese markt). De gegevens zijn afkomstig van “over-the-air”-communicatie van auto’s (en geanonimiseerd) of verzameld bij professionals tijdens onderhoud. In totaal werden gegevens van 617.194 auto’s geanalyseerd, wat een zeer representatieve steekproef oplevert.

Natuurlijk tonen de verzamelde gegevens een hoger werkelijk brandstofverbruik dan voorspeld door de WLTP-norm. Logischerwijs vertonen benzineauto’s het grootste verschil. Gemiddeld ligt hun werkelijke brandstofverbruik 23,7% hoger dan wat de fabrikant claimt, ofwel 1,51 l/100 km meer. Voor dieselauto’s is het verschil +18,1% ten opzichte van de werkelijkheid. Over het algemeen verbruiken niet-hybride thermische modellen dus gemiddeld 21,2% meer brandstof dan de WLTP-norm aangeeft.

Advertentie – lees hieronder verder

2150516367

Hoewel de Commissie erkent dat het probleem te wijten is aan laboratoriumtests die niet overeenkomen met de realiteit, wijst ze er ook op dat deze afwijking ook te wijten is aan het gewicht van de voertuigen, vaak aanzienlijk hoger dan wat wordt geadverteerd. Volgens de metingen wegen benzineauto’s gemiddeld 6,6% meer dan wat er op hun technische gegevensblad staat, terwijl dieselauto’s een 7,3% zwaarder zijn.

Verschillen tussen merken

De Europese Commissie geeft niet alleen algemene cijfers, maar maakt ook een soort van “ranglijst” per merk. Dit maakt het mogelijk om een verschil te maken tussen de eerlijkste en oneerlijkste merken. De trend is vrij duidelijk: de merken die het dichtst bij de realiteit liggen, zijn Aziatische fabrikanten, met Suzuki, Toyota en Mazda die tot de beste leerlingen behoren. Dit geldt ook voor Volkswagen-modellen, waar het verschil “slechts” +15,9% is voor benzine- en dieselmodellen.

Citroën (+15%) en Peugeot (+16,6%) zijn ook relatief eerlijk, maar hetzelfde geldt niet voor Renault (+27,8%) of Nissan (+27,1%). Ferrari en Alfa Romeo lijken de merken te zijn die het meest afwijken van de realiteit, net als Dacia (+28,4%).

mercedes-copie-1

Plug-in hybrides: een kloof

Er moet wel even gezegd worden dat onderstaande tabel geen rekening houdt met hybride en plug-in hybride modellen, waarvoor de Commissie al een onderzoek heeft uitgevoerd en een verschil heeft vastgesteld tot +250,5%! Dit is niet verwonderlijk, aangezien de geadverteerde cijfers gebaseerd zijn op het constant opladen van het voertuig. Maar dat is niet altijd mogelijk, of wordt in ieder geval niet altijd gedaan. Daarom zal de Commissie tegen 2025 of 2027 het evaluatiecyclus van PHEV-modellen radicaal veranderen.

De Commissie benadrukt echter dat dezelfde oefening met de NEDC-cyclus resulteerde in een verschil van ongeveer +40%. We zijn dus goed bezig, ook al is er nog een lange weg te gaan. Want autoriteiten baseren zich op homologatiecycli om de totale CO2-uitstoot van de sector te beoordelen, die dus aanzienlijk hoger zijn dan geschat. Voor 2050, de deadline voor koolstofvrije auto’s, zou het interessant zijn om hiermee rekening te houden…

Statistieken van de Europese Commissie over het brandstofverbruik van auto’s

MerkBenzine
(l/100 km)
Diesel
(l/100 km)
Gemiddelde afwijking ten opzichte van de homologatie
Alfa Romeo11,597,4228,70%
Audi8,537,220,30%
BMW8,89725%
Citroën6,495,3915%
Dacia7,165,8128,40%
Ferrari16,2845,30%
Fiat75,8519,60%
Ford7,136,7623,30%
Hyundai7,225,6415,30%
Jaguar/Land Rover11,918,4120%
Kia86,115%
Mazda7,61714,20%
Mercedes10,53720,70%
Nissan7,726,10%
Opel6,97619%
Peugeot7,375,9916,60%
Porsche13,420,50%
Renault5,725,2527,80%
Seat8,216,5721,40%
Skoda7,296,2220,10%
Suzuki5,49,40%
Toyota5,610,712,20%
Volkswagen7,496,515,90%
Volvo8,477,2816,80%

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.