Volgens een studie van kredietverzekeraar Atradius hebben onderaannemers in de automobielindustrie het meest te lijden onder de moeilijkheden waarmee de sector te kampen heeft. De betalingsachterstanden zijn daar een duidelijk symptoom van. Volgens de kredietverzekeraar is het risico op wanbetaling in de automobielsector in 2019 meer dan verdubbeld in vergelijking met twee jaar geleden. “In Duitsland, bijvoorbeeld, is het risico in de automobielindustrie sinds de financiële crisis nog nooit zo hoog geweest”, waarschuwt Atradius.
Ook in België!
De grote veranderingen in de automobielsector zijn een uitdaging voor bedrijven in de sector, vooral voor kleine onderaannemers, zegt Christophe Cherry, directeur van Atradius België en Luxemburg. “Ook in België is het risico op wanbetaling met 20% toegenomen”, zo luidt het. “Op het eerste gezicht lijken grote leveranciers goed in staat om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Het zijn vooral kleine leveranciers die kunnen worden blootgesteld aan hogere kredietrisico’s”, aldus Christophe Cherry.
Vele uitdagingen
Het zijn vooral de uitdagingen in verband met de elektrificatie van de mobiliteit (essentieel om aan de toekomstige Europese milieuregels te voldoen), de dreiging van Amerikaanse invoerrechten, maar ook de opkomst van nieuwe alternatieve vervoersmiddelen en de opkomst van gedeelde auto’s die de auto-industrie onder druk zetten. Het aantal gedeelde auto’s bijvoorbeeld is in België sinds 2015 verdubbeld en het concept bereikt nu meer dan 180.000 geregistreerde gebruikers in ons land, zo blijkt uit een studie van autodelen.net.
Advertentie – lees hieronder verder
Dalende omzet
De autoproductie in heel Europa is sinds begin 2019 sterk gedaald. Volgens Agoria, de federatie van de technologische industrie, is de omzet van de autofabrikanten in België tijdens de eerste helft van dit jaar met minstens 15% gekrompen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be