Trump en invoerheffingen: is verplaatsing van Audi Q8 e-tron naar Mexico een vergissing?

Audi besloot onlangs om de fabriek in Vorst te sluiten en de productie van de Q8 e-tron naar Mexico te verplaatsen om te besparen. Maar de terugkeer van Trump in het Witte Huis belooft hogere invoerheffingen voor enkele handelspartners, zoals Mexico. Een (ernstige) misrekening?

Gepubliceerd op 28 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Trump en invoerheffingen: is verplaatsing van Audi Q8 e-tron naar Mexico een vergissing?

Er is de afgelopen weken al veel inkt gevloeid over dit onderwerp: de Volkswagen-groep gaat grondig herstructureren en het is onvermijdelijk dat alle merken in de groep hierbij betrokken worden. Er is sprake van 10 miljard euro besparingen en de sluiting van drie fabrieken voor alleen Volkswagen. Ook Audi wordt getroffen, meer bepaald de fabriek in Brussel die al enkele jaren de Q8 e-tron assembleert. Om geld te besparen, besloot Audi de productie van dit model te verplaatsen naar Mexico, een locatie dichter bij de Verenigde Staten waar de arbeidskosten veel lager liggen.

Die beslissing werd genomen net voor de Amerikaanse verkiezingen en de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis. Hij heeft de afgelopen dagen al meteen zijn stempel gedrukt op de aandelenmarkten. Trump kondigde namelijk aan dat een van de eerste maatregelen bij zijn terugkeer in januari zal zijn om de invoerheffingen op producten uit China, Canada en jawel Mexico te verhogen.

A233151_web_2880

Dichtbij produceren

Hoewel dit misschien als een verrassing komt, mogen we niet vergeten dat Donald Trump al heel vroeg in zijn campagne voor deze ingreep waarschuwde. Hij zei zelfs aan Fox News dat zijn favoriete woord ‘invoerheffingen’ is en dat hij eraan dacht om belastingen te heffen op producten uit Mexico. Hij wil iets doen aan producten die gemaakt worden in vrijhandelszones met lagere belastingen en die profiteren van specifieke handelsovereenkomsten met de Verenigde Staten en Canada.

Advertentie – lees hieronder verder

Deze manier van werken staat bekend als ‘nearshoring’. Bedrijven vestigen zich in een buurland van de enorme markt Verenigde Staten om drie redenen: om te ontsnappen aan de tarieven die Trump tussen 2016 en 2020 oplegde, om verstoringen van de toeleveringsketen tijdens de covidperiode te vermijden en tot slot om te profiteren van flexibelere sociale wetten. De Amerikaanse autofabrikanten zelf hebben niet voor niets fabrieken in Mexico gebouwd. Volgens De Tijd en L'Echo produceren Ford, GM en Chrysler samen 1,6 miljoen voertuigen per jaar in Mexico.

Deze trend zet zich door. BYD is van plan een fabriek op te zetten in Mexico. En niet alleen de Chinese constructeur ziet Mexico als een opportuniteit: Mercedes, Nissan, Volkswagen en BMW hebben er al productievestigingen.

mexico-audi

25%?

Trump heeft aangekondigd de tarieven voor producten uit Mexico en Canada te willen verhogen tot 25%. Dit dwarsboomt duidelijk Audi’s plannen om de Q8 e-tron goedkoper op de Amerikaanse markt te verkopen door te profiteren van de vrijhandelszone tussen de drie Noord-Amerikaanse landen. De invoerheffingen op producten geïmporteerd uit Europa bedragen... 10%. Conclusie: als je auto’s – de Q8 e-tron in het bijzonder – in de Verenigde Staten wilt verkopen, dan is het verstandiger om die in Europa te assembleren in plaats van in Mexico.

Het valt te begrijpen dat constructeurs hun plannen bijsturen nu de verkoopcijfers van elektrische auto’s tegenvallen. De verkoopprijs blijft een bepalende factor voor consumenten en dus het commerciële succes van een model. Overigens wordt het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord in 2026 opnieuw besproken. Het is nog niet duidelijk wat Donald Trump hiermee zal doen. Mogelijk heeft de constructeur uit Ingolstadt een verkeerde beslissing genomen door Audi Brussels te sluiten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Mercedes snijdt in kosten en modellengamma

Nu de transitie naar elektrische auto’s volop loopt, wil Mercedes miljarden euro’s per jaar te besparen om te voorkomen dat de winsten wegsmelten. Dit gaat gepaard met schaalvergroting, maar ook met een aangepast (en kleiner?) gamma.

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.