Er is de afgelopen weken al veel inkt gevloeid over dit onderwerp: de Volkswagen-groep gaat grondig herstructureren en het is onvermijdelijk dat alle merken in de groep hierbij betrokken worden. Er is sprake van 10 miljard euro besparingen en de sluiting van drie fabrieken voor alleen Volkswagen. Ook Audi wordt getroffen, meer bepaald de fabriek in Brussel die al enkele jaren de Q8 e-tron assembleert. Om geld te besparen, besloot Audi de productie van dit model te verplaatsen naar Mexico, een locatie dichter bij de Verenigde Staten waar de arbeidskosten veel lager liggen.
Die beslissing werd genomen net voor de Amerikaanse verkiezingen en de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis. Hij heeft de afgelopen dagen al meteen zijn stempel gedrukt op de aandelenmarkten. Trump kondigde namelijk aan dat een van de eerste maatregelen bij zijn terugkeer in januari zal zijn om de invoerheffingen op producten uit China, Canada en jawel Mexico te verhogen.
Dichtbij produceren
Hoewel dit misschien als een verrassing komt, mogen we niet vergeten dat Donald Trump al heel vroeg in zijn campagne voor deze ingreep waarschuwde. Hij zei zelfs aan Fox News dat zijn favoriete woord ‘invoerheffingen’ is en dat hij eraan dacht om belastingen te heffen op producten uit Mexico. Hij wil iets doen aan producten die gemaakt worden in vrijhandelszones met lagere belastingen en die profiteren van specifieke handelsovereenkomsten met de Verenigde Staten en Canada.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze manier van werken staat bekend als ‘nearshoring’. Bedrijven vestigen zich in een buurland van de enorme markt Verenigde Staten om drie redenen: om te ontsnappen aan de tarieven die Trump tussen 2016 en 2020 oplegde, om verstoringen van de toeleveringsketen tijdens de covidperiode te vermijden en tot slot om te profiteren van flexibelere sociale wetten. De Amerikaanse autofabrikanten zelf hebben niet voor niets fabrieken in Mexico gebouwd. Volgens De Tijd en L'Echo produceren Ford, GM en Chrysler samen 1,6 miljoen voertuigen per jaar in Mexico.
Deze trend zet zich door. BYD is van plan een fabriek op te zetten in Mexico. En niet alleen de Chinese constructeur ziet Mexico als een opportuniteit: Mercedes, Nissan, Volkswagen en BMW hebben er al productievestigingen.
25%?
Trump heeft aangekondigd de tarieven voor producten uit Mexico en Canada te willen verhogen tot 25%. Dit dwarsboomt duidelijk Audi’s plannen om de Q8 e-tron goedkoper op de Amerikaanse markt te verkopen door te profiteren van de vrijhandelszone tussen de drie Noord-Amerikaanse landen. De invoerheffingen op producten geïmporteerd uit Europa bedragen... 10%. Conclusie: als je auto’s – de Q8 e-tron in het bijzonder – in de Verenigde Staten wilt verkopen, dan is het verstandiger om die in Europa te assembleren in plaats van in Mexico.
Het valt te begrijpen dat constructeurs hun plannen bijsturen nu de verkoopcijfers van elektrische auto’s tegenvallen. De verkoopprijs blijft een bepalende factor voor consumenten en dus het commerciële succes van een model. Overigens wordt het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord in 2026 opnieuw besproken. Het is nog niet duidelijk wat Donald Trump hiermee zal doen. Mogelijk heeft de constructeur uit Ingolstadt een verkeerde beslissing genomen door Audi Brussels te sluiten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be