TEST DS N°8: met batterijen van eigen bodem

Stennis schoppen in de luxeklasse? Dat lukte de vorige DS 9 maar ondermaats. Dus gooit DS het met zijn nieuw vlaggenschip, N°8, over een compleet andere boeg: een uitgesproken cross-overlook, een volledig elektrische aandrijving én een vleugje presidentiële allure. Veranderde niet: de ambitie om de Duitsers het vuur aan de schenen te leggen. Maar de zwoele naam alleen zal het niet trekken …

Gepubliceerd op 20 juni 2025
Leestijd : 7 min
TEST DS N°8: met batterijen van eigen bodem

De eerste klant is de belangrijkste, wordt wel eens gezegd. En als je dan Emmanuel Macron als eerste koper op je lijst mag zetten, dan zit je gebeiteld. Nu ja, koper, de Franse president laat zich voor officiële plechtigheden voortaan in een N°8 vervoeren die hij van DS kreeg. Speciaal aangefrakt, trouwens, met binnenin artisanale materialen van de Franse fin-de-fleur. Ga ze niet zoeken, ze staan niet in de klantenbrochure.

Het is de aftrap die DS had gehoopt. De N°8 is niet zomaar een nieuwe auto, het is een ambitieverklaring in koetswerkvorm. Je zou het zo op het eerste gezicht niet zeggen, maar dat koetswerk, opgetrokken rond het STLA Medium-platform, is een SUV Coupé. Op papier bewijzen de proporties het ook: met zijn 4,8 meter lengte en bescheiden hoogte van 1,5 meter past hij nagenoeg in het profiel van een Audi Q6 e-tron Sportback. Maar dat zie je er niet meteen in. Als we echter één gedoodverfde rivaal moeten aanduiden, dan wel de Polestar 4, qua positionering en missie.

DS-N8-statisch-gocar

Bijvoorbeeld omdat ook bij DS design troef speelt. De N°8 maakt visueel indruk, met uitgesmeerde oppervlakken, gescheiden door scherpe lijnen en een silhouet dat evenveel over stijl als aerodynamica vertelt. De Lightblades achteraan - goed voor een winst van 5 kilometer autonomie, volgens DS - en het laag aflopende dak doen de luchtweerstand dalen. Voeg daar een tweekleurige lakoptie aan toe en de N°8 krijgt het cachet om zich op de betere oprijlaan te begeven.

Advertentie – lees hieronder verder

Haute couture, met naald en draad

De ontwikkeling van N°8 begon in 2019, onder het alziend oog van de ondertussen vervangen Carlos Tavares, de cost cutter par excellence. En toch: wie instapt, krijgt een warm onthaal. Alcantara, sfeervolle panelen, zitmeubels die zich als clubfauteuils ontfermen over je onderrug … Eerst zou je zweren dat er niet op de centen is gekeken. Maar wie beter kijkt, merkt dat het soms schone schijn is. Die nepzilveren X op het stuur, de goedkope plastic deurbekleding onderaan, en dan de goudkleurige ventilatiemonden die wiebelen als je ze aanraakt — het Franse vakmanschap komt niet overal even sterk uit de verf.

DS-N°8-interieur

Afwerkingsniveaus tillen de sfeer aan boord op. In stijgende lijn: van Pallas over Etoile tot de artistiek aangeklede Jules Verne-versie. Minder kitsch dan voorheen, maar het blijft nog steeds duidelijk: DS wil een haute-couturelabel op vier wielen zijn. De opties blijven trouwens beperkt tot een drietal items, waaronder een trekhaak, de rest zit overzichtelijk in vier pakketten. Kiezen is makkelijk.

Met de Franse slag

Midden op het dashboard prijkt het centrale aanraakscherm als technologisch altaar. Chique, dat zeker. Maar niet altijd even doeltreffend. Sommige menu’s zitten verstopt op plaatsen waar je ze niet verwacht (de massagefunctie onder ‘verwarming’, bijvoorbeeld), en de aanraakgevoeligheid is wisselvallig.

De connectiviteit daarentegen zit snor. DS was een van de eerste merken die ChatGPT integreerde, en ook hier tekent de assistent present, zij het in een sobere versie met beperkte kennis tot 2022. Enkel praktisch zolang je geen triviawedstrijden organiseert op weg naar Saint-Tropez (om niet te zeggen dat in het tesmodel de functie zelfs dienst weigerde). Via een app kun je als eigenaar de auto monitoren én inloggen met meerdere bestuurders, wat zeker in familiekringen handig is.

DS-N°8-gocar-actie

Toch is niet alles grandeur aan boord. Achterin bijvoorbeeld zal president Macron met zijn 1m73 geen klachten hebben, maar langere passagiers zitten minder royaal. De been- en hoofdruimte blijven achter bij EV’s die wél van meet af aan als elektrische wagen zijn ontworpen, zoals een Volkswagen ID.7 of een Hyundai Ioniq 6. Het verschil is voelbaar.

Geen zeilmodus

De DS N°8 pronkt met een imposante theoretische actieradius tot 750 kilometer (of 15,9 kWh per 100 kilometer). In werkelijkheid pendelden wij tussen 14,7 en 21,4 kWh per 100 kilometer — afhankelijk van terrein en rijstijl. Eén grote kanttekening: de afwezigheid van schakelpeddels om de remenergierecuperatie te regelen. Een gemiste kans, want de gekozen settings (drie in totaal) remmen behoorlijk stevig af. Dat mocht iets geleidelijker. Een zeilmodus is er ook niet, wat toch vraagtekens zet boven de claim van 500 kilometer rijbereik over snelwegen. Eenpedaalrijden tot stilstand kan wel.

Wie z’n zinnen heeft gezet op DS Active Suspension — het cameragestuurde adaptieve dempingssysteem — moet de Etoile-versie aanvinken. Wij reden die over de Zwitserse passen en vonden de extra koetswerkcontrole tijdens het betere bochtenwerk welkom. Maar verwacht geen wonderen: op de 21-duimsvelgen uit onze test werd de meerwaarde van het comfort deels geneutraliseerd. We merkten geen opzienbarend verschil met de versie op gewone dempers.

DS_N°8-achterkan-gocar

Meer flair dan vuur

Positieve uitschieter is de intelligente cruisecontrol die vanzelf afremt voor bochten en kruispunten. Subtiel, maar nuttig — zeker op secundaire wegen waar het tempo niet constant blijft. De N°8 zich beter naar het klappen van de zweep dan gedacht. Vooral in Sport-modus reageert hij alert op het gaspedaal, zonder opdringerig te zijn. De AWD-versie sprint in een flukse 5,4 seconden naar 100 km/u (anders duurt het twee tellen langer) en maakt komaf met het nervositeitje in de voortrein van de FWD-variant onder volle acceleraties.

Maar je gaat hier niet voor overstag voor de atletische kunstjes, dit is eerder een soepele luxewagen met een stevige tred. Meer flair dan vuur. En dat bijna vierkante stuur? Dat went snel en zorgt zelfs voor een tikje eigenheid.

DS-N°8-achterbank-gocar

Europese batterij, Europese trots

De DS N°8 biedt twee batterijen: een van 73,7 kWh (voorwielaandrijving, 550 km bereik) en een 97,2 kWh Long Range (ook met AWD-optie, 688 tot 750 km). Noemenswaardig: DS gebruikt geen Chinese of Koreaanse accu’s, maar batterijen van de Stellantis-joint venture met Total en Mercedes (ACC), geproduceerd in het Franse Billy-Berclau Douvrin. Een vleugje chauvinisme? Zeker, maar ook terecht in een sector die de Chinezen in een ijzeren greep houden.

De DS N°8 draait op een 400V-architectuur en haalt een laadtijd van 27 minuten tot 80%. Conform met de concurrentie dus. DS claimt vooral een hogere efficiëntie in de eerste tien minuten, een patroon waarop het speciaal heeft gewerkt en waarin je al 200 kilometer zou kunnen winnen. Nog een tip: volgens geruchten is een versie met verbrandingsmotor nog niet helemaal dood en begraven. Een realitief makkelijk te lichten optie omdat dit nu eenmaal het voordeel is van een mixplatfrom dat je met de andere leden van de Stellantisfamilie deelt.

Omdat de naam van DS nog niet kan wedijveren met Audi, BMW of Mercedes, probeert het merk het vertrouwen te winnen met speciale diensten. Denk aan het standaard DS Assistance, of de valet service waarbij je auto aan huis wordt opgehaald voor onderhoud — als je dealer eraan meedoet tenminste. Dat abonnement op ChatGPT en andere connectiviteitsdiensten is de eerste drie jaar inbegrepen; daarna betaal je 120 euro per jaar.

Conclusie

De DS N°8 is een auto die iets wil bewijzen: dat de Fransen nog steeds kunnen meespelen in de hogere echelons van de markt. Met zijn indrukwekkende actieradius, doordachte comfortvoorzieningen en uitgesproken stijl is hij een valabel alternatief voor de Duitse gevestigde orde. Maar het blijft een alternatief, geen bedreiging. De afwerking verraadt dat DS tot een groep behoort die ook kosten moet beheersen. En het ontbreken van 800V-technologie of LFP-batterijen toont dat de EV-markt sneller evolueert dan één model kan bijbenen.

Met een prijsvork tussen 59.200 en 81.400 euro mikt de DS N°8 vooral op de professionele markt. Wie hem wil leasen, kijkt tegen een maandbedrag van 750 tot 1.100 euro aan. Niet bepaald de “sociale leasing” zoals Macron ze doorvoerde, maar wel binnen de grenzen van een werknemer of zelfstandige die geen Duits meer kan fressen. Of je werkt op het Elysée.

Voor
  • Karakterkop
  • Europese batterijen met knappe autonomie
  • Eenvoudig optiebeleid
  • Comfortabel rijgedrag
  • Verkrijgbaar als AWD
Cons
  • Geen schakelpeddels voor remenergierecuperatie
  • Geen frunk
  • Sommig afwerkingsdetails
  • Meerwaarde DS Active Suspension
  • Restwaarde?

DS N°8 FWD Long Range in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 245 pk en 343 Nm, NMC-batterij (ACC)
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/B/H (mm): 4.834/1.920/1.574
Leeggewicht (kg): 2.155
Koffervolume (l): 620
Batterij (kWh): 79.0 (netto)
0 tot 100 km/u (sec): 7,8
Topsnelheid (km/u): 190 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 750
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 15,9
CO₂: 0 g/km
Prijs: 63.600 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands DS voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
DS DS4
tweedehands 1.2 Puretech Bastille EAT8
42.664 km 23.490 €
Auto's Verschueren NV - 2830 WILLEBROEK Bekijk
DS DS 3
tweedehands
24.289 km 580 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk
DS DS 3
tweedehands
11.103 km 594 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk
DS DS 3
tweedehands
13.864 km 594 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!