Dit Belgische instituut voor micro-elektronica staat op het punt de autosector op zijn kop te zetten met zijn innovatieve chips

Auto’s, vooral elektrische, zijn tegenwoordig echte computers op wielen, wat vraagt om steeds krachtigere computerbronnen. Het Belgische Instituut voor Micro-elektronica en Componenten, Imec, heeft hierop een antwoord met een revolutionair concept: modulaire chips die universeel inzetbaar kunnen worden. België heeft dus nog heel wat in zijn mars …

Gepubliceerd op 18 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Dit Belgische instituut voor micro-elektronica staat op het punt de autosector op zijn kop te zetten met zijn innovatieve chips

Je bent Belg en je kent Imec niet? Dat moeten we rechtzetten. Imec, het Interuniversitair Micro-Electronicacentrum, werd opgericht in 1982 en is een Vlaams onderzoeksinstituut in Leuven, gespecialiseerd in micro-elektronica en nanotechnologie. Met meer dan 5.500 werknemers uit 96 verschillende landen heeft Imec een wereldwijde reputatie opgebouwd.

Imec staat bekend om zijn baanbrekende werk en richt zich nu op elektronische componenten in auto’s. Het instituut lanceert een nieuw programma, “Automotive Chiplet”, dat zich richt op de ontwikkeling van modulaire chips voor de automobielsector. Dit project werd aangekondigd op een conferentie in Ann Arbor (VS) en heeft al tien prestigieuze partners, waaronder BMW, Bosch, Siemens en Valeo.

imec02

Onvermijdelijke trend

Sinds de jaren 70 is elektronica steeds belangrijker geworden in auto’s, en met de opkomst van elektrische voertuigen en geavanceerde rijhulpsystemen versnelt deze trend alleen maar. Moderne auto’s zijn nu ware “computers op wielen”, wat meer rekenkracht vraagt dan traditionele chips kunnen leveren. Imec komt met een innovatieve oplossing: ‘chiplets’, modulaire componenten die verschillende functies, zoals berekening, opslag enzovoort, herverdelen over meerdere kleine halfgeleiders.

Advertentie – lees hieronder verder

Het “chiplet”-concept biedt aanzienlijke voordelen. Waar vroeger alle functies op één grote chip werden geïntegreerd, is deze aanpak nu duur en technisch beperkt. Met chiplets kunnen ingenieurs en ontwikkelaars modules flexibel samenstellen, waardoor elk voertuig precies de benodigde functionaliteiten krijgt.

Article-Scaling-Roadmap-copie

Universele architectuur?

Het Automotive Chiplet-programma biedt nog meer opportuniteiten, zoals het delen van onderzoeks- en ontwikkelingskosten tussen autofabrikanten. Door te werken aan een gemeenschappelijke technische architectuur ontstaat er een universele standaard, wat aanzienlijke kostenbesparingen oplevert. De kracht van dit project ligt in het bundelen van ontwikkelingsinspanningen op één plek, waar de focus ligt op het vinden van de beste en meest schaalbare oplossing, zonder concurrentiedruk. Deze samenwerking komt alle betrokken partijen ten goede.

Voor wanneer?

Dus, wanneer krijgen we deze (zeer) Belgische superchips in onze auto’s? Theoretisch moeten we nog tien jaar wachten. Waarom? Omdat de overgang van de ene elektronische architectuur naar de andere natuurlijk tijd kost, aangezien de oude apparaten moeten worden afgeschreven en er tijd moet worden besteed aan de ontwikkeling van de nieuwe architecturen.

imec01

Hoewel de resultaten pas op de middellange termijn zichtbaar zullen zijn, is deze aankondiging nu al enorm spannend. Het programma wordt gezien als een antwoord van Europese en Amerikaanse fabrikanten op de Chinese technologische dominantie. Dit zou het concurrentievermogen kunnen herstellen – mits Chinese fabrikanten niet deelnemen. Overheden overwegen ook een financieel belang in het project, om zo de bescherming van innovatieve ontwikkelingen te waarborgen.

Kortom, dit Belgische initiatief kan een grote rol spelen in het (althans verhoopte) herstel van de Europese autosector. Het draait om samenwerking, zoals met Melexis, een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in autosensoren. Door partnerships te vormen, synergieën te creëren en complementaire waardeketens op te bouwen, ontstaat innovatie en dat is de beste manier om met opgeheven hoofd verder te gaan. Enkele maanden geleden startte Vlaanderen al een project om een wereldwijde hub te worden voor autonome auto’s. Als meer van dit soort initiatieven volgen, kan België zich opnieuw positioneren als een belangrijke speler in de auto-industrie. Wij geloven er alvast in!

Foto’s: © IMEC

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.834 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.834 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.