Zorgt Porsche voor revolutie bij elektrische auto met alles-in-één-aandrijfsysteem?

Porsche-ingenieurs hebben een manier gevonden om de architectuur van een elektrische auto te vereenvoudigen door meerdere onderdelen in één geheel samen te brengen. Ze bedachten een modulaire omvormer met meerdere niveaus die onder meer storingen kan omzeilen.

Gepubliceerd op 26 maart 2025
Leestijd : 3 min
Zorgt Porsche voor revolutie bij elektrische auto met alles-in-één-aandrijfsysteem?

Innovaties in technologieën voor elektrische auto’s zullen elkaar blijven opvolgen. Natuurlijk zijn er innovaties bij de batterijen, maar daar blijft het niet bij. De volledige elektrische architectuur vereenvoudigen, is ook een prioriteit voor de ingenieurs. Zo heeft Porsche zojuist zijn onderzoeksresultaten gepresenteerd voor de integratie van meerdere essentiële functies van elektrische auto’s in één enkel onderdeel. Een technologische doorbraak die de efficiëntie, veiligheid en betrouwbaarheid zou verbeteren, terwijl minder ruimte en gewicht nodig zijn. Het nieuwe ei van Columbus?

Porsche Engineering heeft namelijk een elektrisch alles-in-één-aandrijfsysteem voorgesteld. De kern van deze innovatie is een modulaire omvormer met meerdere niveaus (Modular Multilevel Series Parallel Converter of MMSPC) die meerdere onderdelen combineert die gewoonlijk gescheiden zijn in een architectuur van een elektrische auto: de hoogspanningsbatterij, de vermogenselektronica en de boordlader. Dit systeem vereenvoudigt de traditionele architectuur, met optimalisatie van ruimte, gewicht en kosten, terwijl de onderdelen beter presteren.

Een van de belangrijkste voordelen van dit systeem is het dynamisch spanningsbeheer dat een omzetting van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) mogelijk maakt voor de aandrijving van de motor. Het systeem bevat ook een controller die de verschillende batterijmodules in real time kan beheren, wat zorgt voor meer betrouwbaarheid tijdens de hele levensduur van de auto.

porsche

Advertentie – lees hieronder verder

Veiliger

De integratie van deze functies in één enkel onderdeel maakt het niet alleen mogelijk om ruimte te besparen, maar ook om onderhoud te vereenvoudigen en de veiligheid bij incidenten te verbeteren. Bij een storing in een batterijmodule bijvoorbeeld, kan het systeem de desbetreffende storing omzeilen, waardoor de auto met verminderde kracht kan blijven rijden tot het probleem hersteld kan worden. Deze veiligheidsmaatregel is veel minder beperkend dan de huidige situatie, waarbij een defect meestal leidt tot een volledige stilstand van de auto.

Bovendien maakt de modulaire architectuur van het systeem ook een grotere flexibiliteit mogelijk, doordat het aangepast kan worden aan verschillende configuraties van aandrijflijnen, en het laat ook toe om elke batterijmodule afzonderlijk te controleren.

porsche 01

Rekenkracht

Dit alles-in-één-aandrijfsysteem werkt dankzij een bijzonder krachtige gecentraliseerde controle-eenheid. Deze nieuwe rekeninterface maakt het mogelijk om de verwerkingstijden van informatie te verkorten en de synchronisatie van de modules te verbeteren, wat een nauwkeurige en betrouwbare aansturing van de voertuigfuncties garandeert.

Een ander voordeel van deze innovatie is de mogelijkheid om een snellaadfunctie te integreren, dankzij zogenaamde gepulseerde laadtechnologie. Deze methode kan de laadtijden aanzienlijk verkorten, terwijl de integriteit en veiligheid van de batterij behouden blijven. Met andere woorden, het beheer zou efficiënter zijn, wat uiteindelijk toelaat om het vermogen te verhogen en dus de laadtijd te verkorten. Ter herinnering: de nieuwste Porsche Taycan haalt laadpieken van ongeveer 320 kW. Er is dus hoop dat dit vermogen toeneemt.

Blijft de vraag wanneer dit systeem beschikbaar zal zijn. Dat kan snel gaan, want de resultaten van de geteste prototypes zijn positief. Een grootschalige invoering is denkbaar zonder buitensporige kosten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
50.660 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.660 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.