Autosalon

IAA 2023: begrijpen Europese constructeurs het sterke signaal van de Chinezen?

Het belang van het Autosalon van München (IAA 2023) is vooral synoniem met een realiteit: de opflakkering van een genadeloze oorlog die zich nu afspeelt tussen Chinese fabrikanten en de rest van de wereld. De Europeanen en de Westerlingen lijken de boodschap eindelijk begrepen te hebben. Maar zullen ze de middelen en de kracht hebben om terug te vechten?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 sep. 2023 | Leestijd: 7 min

Het onderwerp is niet langer taboe: Europese constructeurs lopen ernstig achter op het gebied van elektrische auto’s. En de mooie prestaties van Audi, BMW, Mercedes en Porsche zullen deze harde realiteit niet kunnen uitwissen. Hoewel Westerse fabrikanten veel ideeën hebben, ontbreekt het hen aan de middelen en de toegang tot grondstoffen om hun toekomst veilig te stellen. En deze situatie – ook al is het hard om te horen – hebben ze zelf veroorzaakt, omdat ze kosten proberen te besparen door de productie van onderdelen uit te besteden aan andere landen om hun winsten te maximaliseren.

China en zijn industriëlen investeren al jaren geduldig in nieuwe productiemethodes, in elektrische technologieën (China besloot al vroeg om deze overstap te maken), maar ook in alle waardeketens die nodig zijn om industriële ecosystemen te ontwikkelen, vooral in de automobielsector waar ze, het moet gezegd, niet verwacht werden (of niet zo snel). Tegen deze achtergrond is er een beetje paniek ontstaan in Europa. En als het geen oorlog is, dan wordt er wel een grote strijd gevoerd, zoals Luca de Meo zei in de marge van het salon: “Het is een strijd. Chinese fabrikanten zijn duidelijk zeer concurrerend in de waardeketen van elektrische auto’s.”

Advertentie – lees hieronder verder

A234639_web_2880

Moeilijke uitdaging

Westerse constructeurs, en de Duitse in het bijzonder, hebben altijd via de topgamma’s gewerkt om toekomstige technologieën in populairdere auto’s in te bouwen. Dat was ook hun gok met elektrische auto’s. Alleen is dit concept niet langer mogelijk. Want de overgang moet zo snel gaan dat deze technologieën absoluut in betaalbare auto’s te vinden moeten zijn. Een moeilijke, zo niet onmogelijke uitdaging.

Sommige Europese bazen zijn zich bewust van deze realiteit: “Ik denk dat zij een generatie op ons voorliggen. We moeten ze heel snel inhalen,” geeft Luca de Meo toe. De urgentie is reëel, want de markt voor elektrische auto’s groeide in Europa in de eerste 6 maanden van 2023 met 55% tot 820.000 eenheden, oftewel 13% van de nieuwe automarkt. Met andere woorden, de vooruitzichten zijn nog steeds heel goed en trekken duidelijk merken aan zoals MG, BYD en Xpeng.

IAA-Mobility-23_jf_02088

Betaalbare auto’s?

Deze context zet Europese fabrikanten ertoe aan hun ambities te herzien en om haast te maken met het aanbieden van betaalbare elektrische auto’s. Dit is precies wat Renault heeft gedaan met de nieuwe Scénic E-Tech, die Luca de Meo presenteerde als een gezinsauto waarvan de prijs vergelijkbaar zal zijn met die van een hybride auto van hetzelfde formaat. De prijzen worden eind dit jaar bekendgemaakt. Dit is alvast een mooi begin.

IAA-Mobility-23_jf_05604

De Meo staat niet alleen in zijn zorgen. BMW-baas Oliver Zipse deelt zijn mening. Hij heeft gezegd dat Chinese merken een “echt risico” vormen en dat ze, zonder reactie, bescheiden auto’s of auto’s uit het middensegment eenvoudigweg zouden kunnen laten verdwijnen. En Ola Kallenius, CEO van Mercedes-Benz, is het met hem eens. Hij beschrijft de overgang naar elektrische auto’s als een marathon, maar met de lopers pas op de 8e of 9e kilometer.

Niet bij Volkswagen

Uiteindelijk wordt de dreiging alleen bij Volkswagen niet als zodanig ervaren. Oliver Blume, CEO van de groep, heeft zelfs aangegeven dat de Chinese bedreiging slechts beperkt is in Europa, omdat ze nog niet de knowhow hebben op het gebied van voertuigen en kwaliteit. Bovendien gelooft hij dat de Westerse merken een erfgoed hebben dat Chinese merken niet hebben.

Deze uitspraken komen als een verrassing, maar Olivier Blume gelooft dat met Europese belastingen of productiekosten (op voorwaarde dat ze hier fabrieken bouwen), Chinese producten niet meer zo concurrerend zullen zijn en het prijsverschil met Europese auto’s niet meer zo groot zal zijn. We zullen moeten afwachten, want we mogen niet vergeten dat Volkswagen een deal sluit met de Chinezen om de verloren tijd in te halen

IAA-Mobility-23_jf_02212

Europese analisten zijn in elk geval op hun hoede en waarschuwen zowel de Europese autoriteiten als de Europese fabrikanten om goed op te letten op de strategie die in de toekomst zal worden uitgestippeld. Dit jaar is 41% van de exposanten op de beurs in München afkomstig uit Azië. En het is nog maar het begin, want merken als Xpeng zullen zich vanaf 2024 snel vestigen met de komst van de P7 berline en de G9 en G6 SUV’s. En hetzelfde geldt voor BYD, dat modellen ontwikkelt die specifiek op Europa zijn gericht.

“Europa moet ophouden macro-economisch naïef te zijn als het om China gaat”, zei Gilles Le Borgne, directeur Engineering bij Renault. Is de boodschap eindelijk overgekomen?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon