We herinneren het ons bijna niet meer, maar tien jaar geleden stonden talrijke goedkope kleine auto’s in de catalogi van autofabrikanten. Het was normaal om een Peugeot 206, een Renault Clio, een Citroën C1 of zelfs C3 te kopen voor 10.000 euro. Het was zelfs minder (rond de 8.000 euro) voor de Suzuki Alto of zijn variant, de Nissan Pixo.
Maar die tijd is voorbij en vandaag moet je zelfs voor een kleine auto snel 15.000 euro leggen. Toegang krijgen tot nieuwe auto’s is dus moeilijker dan vroeger, en dat geldt nog meer voor elektrische auto’s, waarvan de prijzen exploderen.
De prijzen verlagen
Daarom zien sommige fabrikanten het anders. De Chinese XPeng wil een nieuw merk lanceren, gericht op jongeren, met elektrische modellen die veel betaalbaarder zullen zijn, tussen 100.000 en 150.000 yuan in China, of tussen 12.500 en 20.000 euro.
Men zou kunnen denken dat dit enkel in China zo zal zijn, of in omliggende landen. Maar volgens hun persbericht wil XPeng blijkbaar alle markten overspoelen, over de grenzen heen. Ook in Europa, wat niet gemakkelijk zal zijn door het onderzoek van de Europese Unie naar subsidies die de Chinese overheid verleent aan haar fabrikanten om de exportprijzen te verlagen.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien heeft de CEO van XPeng, He Xiaopeng, ook aangekondigd dat deze goedkope voertuigen niet minder elementen zullen bevatenne. Verre van dat. Volgens hem gaat het om “een nieuwe generatie intelligente elektrische voertuigen die worden aangedreven door AI voor jonge klanten over de hele wereld”. Deze auto’s zouden dus uitgerust zijn met de nieuwste technologie, kunstmatige intelligentie en bijzonder geavanceerde rijhulpsystemen. XPeng heeft een budget aangekondigd van 450 miljoen euro voor de ontwikkeling van deze nieuwe technologieën, die “het autorijden nog slimmer zullen maken.” Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be