Wordt de elektrische auto geaccepteerd? In principe wellicht wel, maar in de praktijk is dat minder zeker. De maatschappij blijft toch voorzichtig tegenover de elektrische auto, vooral wegens de autonomie, het (gebrek aan) laadgemak, de laadsnelheid én de prijs. Deze beperkte sociale aanvaarding noopt de constructeurs om de politiek te waarschuwen voor een te snel levenseinde van de thermische auto’s. Het risico bestaat dat de sociale kloof dan nog groter wordt. Klopt niet, zo stelt de onafhankelijke milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) in een studie die op 15 november verscheen. De ngo wil zelfs de tegenovergestelde houding aannemen.
Sneller omschakelen
Volgens T&E moet de evolutie richting de elektrische auto niet afgeremd worden. Wel integendeel, ze zou moeten versnellen. De ngo pleit ervoor om snel een kritische massa te bereiken door de fleet- of bedrijfswagen als hefboom te gebruiken. Dat zijn goed uitgeruste auto’s die snel hun weg vinden naar de tweedehandsmarkt. Voor T&E is dat de enige manier om de transitie te versnellen én sociaal rechtvaardig te maken. Als de fleetmarkt massaal overschakelt op de elektrische auto, zal het volume de verkoopprijzen doen dalen, waardoor die de prijzen van auto’s met een verbrandingsmotor meer zouden benaderen. Aangezien bedrijfswagens snel vervangen worden, bevoorraden ze ook de tweedehandsmarkt met elektrische auto’s die dankzij hun redelijke prijs toegankelijk worden voor een breder publiek dat over minder financiële middelen beschikt.
Het probleem van de plug-inhybrides
Advertentie – lees hieronder verder
T&E geeft in zijn jaarlijks rapport aan dat de plug-inhybride, verkocht als een tussenoplossing, vandaag te belangrijk is en de 100 procent elektrische auto in de schaduw stelt. De organisatie denkt dat de plug-inhybride een manier is om gewoontes niet te moeten veranderen en dus de echte overgang naar de elektrische auto vertraagt. Dat geeft Diane Strauss, directrice van T&E Frankrijk, aan in het industriële tijdschrift Usine Nouvelle.
Ook de massa plug-inhybride auto’s belandt binnenkort op de tweedehandsmarkt. Maar voor hoelang? Vroeg of laat worden plug-inhybrides immers ook verbannen uit de stadscentra. Als die allemaal op de tweedehandsmarkt terechtkomen, geraakt die verzadigd met auto’s die zowel nutteloos als vervuilend zijn (omdat ze niet gebruikt worden).
De markt van de elektrische auto is momenteel een luxemarkt: dure auto’s die gekocht worden door rijke mensen. Meerdere merken, zoals Renault met de R5 of Dacia met de Spring, willen wel meer betaalbare elektrische auto’s aanbieden. Maar die kunnen de tweedehandsmarkt pas over enkele jaren bevoorraden.
De prijzen van nieuwe elektrische auto’s moeten dus snel dalen. Het tweedehandsaanbod kan een manier zijn om dit doel te bereiken, op voorwaarde dat die snel bevoorraad wordt met een divers aanbod van zowel elektrische luxewagens als kleine stadswagens. Het valt ook nog te bezien hoe het afloopt met chiptekort, dat de markt voor elektrische auto’s afremt en de prijzen zelfs nog doet stijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be