Carlos Tavares is de machtige baas van de Stellantis Groep (met 13 automerken, waaronder Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa, Opel, enz.) die goed is voor 20% van de verkoop van nieuwe auto’s in Europa. Een echte kenner, maar ook een visionair in de automobielsector (veel van zijn inschattingen zijn juist gebleken), die echter niet bijzonder optimistisch is over de toekomst van de automobielsector, vooral op vlak van productiecapaciteit, maar ook voor de elektrificatie van het wagenpark.
In een interview met de zakenkrant L’Écho sprak Carlos Tavares uitgebreid over de moeilijkheden waarmee de sector wordt geconfronteerd en die volgens hem gewoon historisch zijn.
Ten eerste was het nodig om chiptekorten aan te pakken die de productie vertraagden, hoewel Tavares nu gelooft dat dit probleem grotendeels achter ons ligt. Volgens de CEO zullen de leveringsproblemen van componenten tegen het einde van 2023 opgelost zijn, zodat de huidige problemen (ook al zijn ze klein) toch nog een jaar zullen aanhouden.
Onbetaalbare elektrische auto’s
Carlos Tavares sprak ook over de krimpende automarkt in Europa en de onbetaalbaarheid van elektrische auto’s. Hij vreest de komende jaren voor een grote herstructurering, omdat in Europa steeds minder auto’s worden verkocht. Zo’n 3 miljoen volgens de laatste cijfers (13 miljoen in plaats van 16 dus).
Advertentie – lees hieronder verder
En aangezien één fabriek 200.000 tot 300.000 auto’s per jaar assembleert, is de kans groot dat het er nu veel te veel zijn. Volgens hem zouden tussen de 10 en 15 fabrieken uiteindelijk moeten sluiten, waardoor duizenden banen zullen sneuvelen.
Een ander probleem voor de sterke man van Stellantis is dat elektrische auto’s niet toegankelijk zijn voor de particulier en daarom momenteel voorbehouden zijn aan bedrijven. Volgens Tavares is dit een groot probleem, omdat volumemerken moeten kunnen vertrouwen op de individuele consumenten die voorlopig de sprong nog niet wagen.
Opgelegde technologie
Tavares neemt geen blad voor de mond en hij is van mening dat de elektrische auto, met een technologie die is opgelegd door het Europees Parlement, erg duur is en voor de middenklasse nog lange tijd onbetaalbaar zal blijven. Wie dus beweert dat de prijzen van elektrische auto’s snel zullen dalen dankzij een grotere productie, kraamt volgens hem onzin uit.
En er is meer: Tavares vindt de situatie echt “catastrofaal“, omdat de energieproductie in heel Europa al een zorg is (vooral elektriciteit) terwijl het laadnetwerk helemaal niet volgt. Carlos Tavares zegt dat hij meerdere malen heeft herhaald dat de industrie meer tijd nodig heeft om de productiekosten van een elektrische auto te verlagen en dat het in deze context noodzakelijk is om de overgang naar de elektrische auto voor particulieren te subsidiëren of financieel te ondersteunen, en niet alleen alles op bedrijven in te zetten. “We moeten de middenklasse zwaar blijven subsidiëren zodat ze de komende jaren een elektrische auto kunnen kopen. Het is allemaal verschrikkelijk duur en we betalen al genoeg belastingen in Europa,” zei Tavares.
Verdergaan met hybrides
Volgens Tavares is de eenvoudigste oplossing om door te gaan met hybride voertuigen. En wel hierom: het Europese wagenpark is momenteel gemiddeld 12 jaar oud en die oudere compacte auto’s stoten vaak meer dan 200 g/km CO2 uit. Als deze gebruikers zouden overstappen op een hybride model (dat nog enigszins betaalbaar is), zou de uitstoot dalen tot minder dan 100 g/km. Hybridisatie is daarom een goede oplossing om de toegang tot mobiliteit voor de middenklasse te blijven garanderen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te halveren. Bovendien zou de aanschaf van de hybride auto in het geval subsidies, de overheid ook veel minder kosten.
Tavares geeft verder aan dat het niet gaat om het vertragen van het proces van de ontwikkeling van de elektrische auto, maar om het beter begeleiden zodat niemand achterblijft. Als dit wel het geval zou zijn, zou dit waarschijnlijk sociale onrust veroorzaken en zouden automobilisten dan hun oude auto’s behouden. En Tavares gaat verder: “Als we in 2035 mensen gaan verbieden hun oude auto’s te gebruiken omdat ze te veel uitstoten, komen ze in opstand.”
Een sombere toekomst?
Carlos Tavares sprak ook over de huidige situatie. Sinds de coronacrisis zijn mensen de weg kwijt: ze weten niet wat de toekomst zal bieden en weten daardoor niet meer welke auto ze moeten kopen. De sterke man van Stellantis wijst met de vinger naar de Europese autoriteiten en geeft aan dat ze hoop moeten wekken en duidelijke perspectieven moeten bieden. Volgens hem zaait Europa momenteel echter alleen maar verwarring, wat de inkrimping van de markt en daarmee de economische en werkgelegenheidsrisico’s versterkt.
Tavares deelde ook enkele van zijn gedachten over de Chinese constructeurs. Volgens hem laat Europa de deur wagenwijd open voor deze fabrikanten, terwijl het tegenovergestelde niet waar is. China steekt namelijk veel stokken in de wielen van de buitenlandse constructeurs, zoals de verplichting om lokaal te produceren, technologieën te delen, enz. “Er is dus geen reden om opener te zijn dan zij”, zegt de grote baas. Tavares neemt inderdaad geen blad voor de mond, maar dat mag al eens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be