Automarkt

Geen batterijfabriek van Volvo in België

Volvo is op zoek naar een Europese site om een gloednieuwe batterijfabriek te bouwen. België stond op de shortlist van potentiële landen. Maar het dossier is mislukt: Volvo breidt zijn industriële activiteiten bij ons niet uit.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 dec. 2021 | Leestijd: 3 min

Met behulp van Chinese kredieten (Geely) is Volvo al enige tijd gericht op de elektrische auto. De Zweedse constructeur – die een grote onafhankelijkheid wist te behouden tegenover zijn aandeelhouders – trekt zelfs nog meer deze kaart dan zijn concurrenten. Zo kondigde het Zweedse merk als eerste aan te willen stoppen met diesels. En het lanceerde met Polestar zelfs een luxemerk dat volledig draait rond elektrificatie.

Voor al deze ontwikkelingen is Volvo op zoek naar een groot terrein in Europa om er een immense batterijfabriek te bouwen die de productielijnen van het merk in Gent en in Zweden kan bevoorraden. Maar niet alleen dat. De Geely-groep heeft ook andere merken die Europese ambities koesteren, zoals Lynk&Co. Het zou dan ook logisch zijn om deze gigafactory voor batterijen ook te gebruiken voor andere modellen die op komst zijn. Kortom, heel wat industriële activiteit en honderden extra jobs.

Advertentie – lees hieronder verder

Schaakmat

Volvo is op zoek naar een Europese site om een gloednieuwe batterijfabriek te bouwen. België stond op de shortlist van potentiële landen. Maar het dossier is mislukt: Volvo breidt zijn industriële activiteiten bij ons niet uit.

Eerst stond Gent op een mooie plaats op de lijst van mogelijke sites voor Volvo. Een logische voorkeurpositie aangezien in Gent nu al de tweede Europese fabriek van het merk staat (de andere bevindt zich in Göteborg, Zweden).

Helaas mag Gent een kruis maken over deze mooie vooruitzichten. Hakan Samuelsson, de CEO van Volvo, bevestigde recent dat de Vlaamse stad niet langer op de shortlist staat. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) trok recent naar Zweden om er te onderhandelen, maar slaagde er blijkbaar niet in om de CEO van het Zweedse merk te overtuigen de fabriek hier te bouwen.

Een koude douche, want Volvo assembleert nu al meer dan 20.000 auto’s in België per jaar en stelt in Gent meer dan 7.000 personen tewerk. Officieel werd er geen enkele reden gegeven voor deze beslissing. Mogelijk bleken de door Vlaanderen toegekende subsidies ontoereikend.

Het is een gangbare praktijk bij dit soort onderhandelingen: de overheid moet de industrie lokken om banen te scheppen die hier steeds moeilijker te creëren zijn. Ter herinnering: ongeveer hetzelfde scenario voltrok zich enkele maanden geleden tussen Tesla en de Duitse overheid om de Europese Gigafactory van de Amerikaanse fabrikant te vestigen in de buurt van Berlijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon