Autotests

TEST Lynk & Co 01: De mobiliteit van morgen?

Geschreven door Joris Bosseloo | 05/07/2021

Lynk & Co vestigt zich op de Belgische automarkt met de 01, een (plug-in) hybride SUV, en pakt meteen uit met een innoverende en overtuigende strategie. Zowel over de auto als over het concept dat erachter schuilt, valt heel wat te vertellen. Gocar.be was de allereerste Belgische autowebsite die de Lynk & Co 01 heeft uitgeprobeerd.

Je hebt wellicht al reclame over Lynk & Co zien passeren op het internet. Het merk heeft het over “mobiliteit maar dan makkelijk”, een boodschap die veel vraagtekens oproept. Logisch, want het concept waar het Chinese merk met stevige ankers in Europa (waarover zo meteen meer) mee uitpakt, is verfrissend en ideaal voor zij die zich niet per sé voor een langere periode willen binden aan een auto. Je kan een Lynk & Co 01 kopen zoals eender welk model van andere merken, maar je kan ‘m ook huren op maandbasis tegen een vast tarief van 500 euro en doorverhuren voor een uur, een dag enzovoort. Verwar dit niet met het typische  want dan teken je voor een vaste periode (meestal 12 tot 60 maanden) en moet je met bepaalde voorwaarden rekening houden, zoals bijvoorbeeld een vaste bestuurder. Wat de ‘membership’-formule van Lynk & Co wel gemeen heeft met leasing, zijn de voordelen. De gebruiker hoeft geen rekening te houden met belastingen, verzekering en onderhoud en hoeft de wagen zelfs nergens binnen te brengen. Het bedrijf komt de 01 oppikken en weer afleveren als je hem bijvoorbeeld een maand niet nodig hebt of wanneer het onderhoud of reparaties dienen te gebeuren. Een formule die blijkbaar aanslaat, want de verdeling tussen mensen die een Lynk & Co willen huren en kopen bedraagt respectievelijk 90 en 10%.

Slim gezien

Om het extra interessant te houden voor Lynk & Co zelf, laat men de klant weinig keuzes. Een ’01’ is zwart of blauw en hybride of plug-in hybride, maar dat is het dan ook. Andere velgen? Niet mogelijk (de velgen verschillen wel tussen de gewone en de plug-in hybride, nvdr). Een gepersonaliseerd interieur? Niets daarvan. Dat is natuurlijk een strategische beslissing van de constructeur, want de productiekosten worden zo beperkt en de auto’s zijn bijna perfect onderling inwisselbaar.

Lynk & Co 01 front

Nog belangrijker, voor de gebruiker althans, is dat alle Lynk & Co 01‘s full-optionmodellen zijn, voorzien van alle moderne snufjes die je nodig kan hebben, gaande van een elektrisch panoramadak over automatische airco tot DAB+ en een Infinity stereosysteem met 10 luidsprekers. Een head-up display staat niet op de lijst, maar da’s eigenlijk het enige dat je mogelijks zou missen. Leder voor de stoelen kan evenmin, want dit moet een mileuvriendelijke wagen voorstellen en daarom werd voor gereclycleerde visnetten gekozen. Bovendien is de 01 hypergeconnecteerd en qua infotainment helemaal mee met de tijdsgeest. Zo kunnen de inzittenden selfies nemen (niet tijdens het rijden, voor alle duidelijkheid), kan je een verborgen dashcam inschakelen voor je vertrekt en zitten er zelfs spelletjes in het door CEVT ontwikkelde infotainmentsysteem met zijn 64 GB interne harddrive verwerkt. Vanzelfsprekend is deze SUV compatibel met zowel Android Auto als Apple Car Play.

Lynk & Co 01 interior

CEVT?

CEVT is een technologiebedrijf nabij het hoofdkwartier van Lynk & Co in het Zweedse Göthenburg. Wie dacht dat het Chinese merk bij pakweg Huawei was gaan aankloppen, heeft het dus mis. Da’s overigens niet het enige “Zweedse” aan de Lynk & Co 01. Zijn onderstel en de motor komen van de Volvo XC40 plug-in hybride, met dat verschil dat de 01 PHEV over een grotere batterij beschikt die zijn elektrische autonomie doet toenemen tot net geen 70 km, en de ontwikkeling van het model heeft ook integraal in Zweden plaatsgevonden. Om het Europese plaatje helemaal af te maken, is het leuk om te weten dat het ontwerp van een Brit komt (Peter Horbury), dat het hoofd van ontwikkeling eveneens uit het VK komt (Adam Broadbent) en dat Alain Visser, de CEO van Lynk & Co International, een geboren en getogen Antwerpenaar is. Een kleine wereld, met dat verschil dat alle Lynk en Co‘s in China van de band rollen en van daaruit worden verscheept: in Europa voornamelijk naar Duitsland, Italië, Zweden, Nederland en België, waar zoals gezegd de overgrote meerderheid kiest om een 01 te huren in de plaats van kopen. Kies je voor het laatste, weet dan dat je dat 36.000 euro dan wel 42.000 euro zal kosten (voor respectievelijk de hybride en de plug-in hybride) en dat je een trekhaak alsook een onderhoudsservice (23 euro per maand) kan laten toevoegen.

Car sharing?

Lynk & Co 01 step

Lynk & Co heeft het ook over autodelen en daar een speciale app voor ontwikkeld. Vergelijk het met AirBnB maar dan voor wagens. De verhuurder bepaalt zelf de prijs, incasseert alle centen en moet zelf maar maken dat de fiscus op de hoogte wordt gesteld van de inkomsten. Met andere woorden: het automerk heeft zelf niets met het autodeelgegeven te maken, want dat ligt 100% in handen van de gebruiker en die moet de 01 daarvoor niet eens gekocht hebben. Wie een Lynk & Co huurt voor één of meerdere maanden mag die SUV eveneens doorverhuren aan derden en een deel van de 500 euro die aan Lynk & Co werd betaald, terugverdienen. Vanzelfsprekend zijn er voorwaarden aan verbonden, zoals foto’s nemen voor en na de korte verhuurperiode (dat kan een uur maar ook verschillende dagen zijn) en Lynk & Co heeft een manier bedacht om diefstal of misbruik tegen te gaan. Wie de wagen bijna moet binnenbrengen, krijgt een ‘reminder’ en de ingebouwde GPS zal aangeven waar hij exact moet worden binnengeleverd. Gebeurt dat te laat, dan wordt een bijkomende kost aangerekend die naar de eigenaar of de initiële huurder van de 01 in kwestie gaat. Natuurlijk kunnen er onvoorziene omstandigheden optreden (zoals bijvoorbeeld files), maar dan kan de persoon die op dat moment met de Lynk & Co aan het rijden is, een verlenging van de huurtijd bekomen zonder bijkomende kosten, of toch als de eigenaar of de initiële huurder daar akkoord mee is.

En huurders van slechte wil?

Die zullen niet ver geraken. Eerst en vooral omdat Lynk & Co weet waar de auto uithangt, anderzijds omdat, als alle waarschuwingen om de auto terug te brengen werden genegeerd, hij uiteindelijk zal worden uitgeschakeld, zelfs zonder internetverbinding of met een beschadigde antenne. De auto zal niet abrupt tot stilstand komen, maar de gebruiker kan er, eens gestopt, niet verder meer rijden. Weet ook dat er een quoteringssysteem op poten werd gezet waarmee degene die een Lynk & Co uitleent, kan uitmaken – in de mate van het mogelijke – of de andere persoon te vertrouwen valt. In ieder geval wordt alle data geregistreerd.

Lynk & Co 01 app

Naar het buitenland rijden?

Dat kan en mag, en daarvoor wordt ook pechverhelping voorzien, op voorwaarde dat de Lynk & Co op onderhoud gaat in het land waarin hij via de month-to-month-formule gehuurd wordt. Nogmaals: het is niet aan de huurder om naar de garage te rijden, want de invoerder haalt op en levert weer af. Handig voor particulieren met weinig tijd (of zin) om zich daarmee bezig te houden, maar natuurlijk ook voor bedrijven, die ook intern aan carsharing kunnen doen en via de app gemakkelijk kunnen bijhouden wie wanneer en met welke auto heeft gereden. Let wel: per maand mag er maximum 1.250 km worden afgelegd. Wil je daarover gaan, dan kost je dat 15 cent per kilometer.

Onze testrit

We spraken af met twee Belgische afgevaardigden van Lynk & Co International aan de voet van het Atomium, waar een zwarte plug-in hybride stond te blinken. Het regende pijpenstelen, wat op zich niet slecht was want zo konden we meteen nagaan hoe de 01 zich in zulke weersomstandigheden gedraagt. Eerste vaststelling: deze SUV voelt bijzonder Europees aan, zowel qua design als wat de afwerkingskwaliteit betreft. Geen overdreven harde plastics, vreemde details of gedateerde zaken, wel één brok moderniteit die zowel stevigheid als verfijning uitstraalt. Als klap op de vuurpijl zitten de zetels goed en is de koffer praktisch en voldoende ruim (466 liter > 1213 liter).

Lynk & Co 01 trunk

Eens onderweg viel het op dat de Lynk & Co, of toch de plug-in hybride die we hebben getest, redelijk sportief is voor een meer dan 1,7 ton wegende cross-over. De combinatie 1.5-liter driecilinder turbobenzinemotor/elektromotor produceert zomaar eventjes 261 pk en (het benzineblok alleen piekt bij 180 pk), al is het nu ook niet zo dat hij extravagant snel uit de voeten is: 0-100 km/u lukt in 7,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Da’s kwiek, maar niet supersnel. Veel opvallender zijn het remsysteem, het besturing en de ophanging. Het eerstgenoemde reageert snel en stevig, het tweede is alles behalve luchtig (da’s een compliment, voor alle duidelijkheid) en de dempers zijn van de stugge soort. Het voordeel daarvan is dat de 01 over een scherp en efficiënt weggedrag beschikt, het nadeel dat dit niet de comfortabelste SUV is die je kan kopen (of huren), al moet je nu ook niet denken dat het comfortniveau laag ligt.

Last but not least, is er het lage verbruik van de Lynk & Co 01 PHEV. Na de testrit met deze oplaadbare hybride verklapte de boordcomputer dat we amper 4,5l/100km benzine hadden opgesoupeerd, en degene die er voor ons mee reed (en er meer dan 440 km mee had afgelegd) zat ook maar aan 4,7l/100km. Officieel stoot dit model 27 g/km CO2 uit, wat in de praktijk wel meer zal zijn.

Conclusie

De Lynk & Co dé mobiliteitsoplossing van morgen noemen, is misschien een brug te ver maar het mag gezegd dat het Chinese bedrijf het slim aanpakt met de 01. Deze SUV is knap ontworpen, rijdt zoals het hoort en valt niet te configureren. Je kan hem kopen, maar daar zijn weinig mensen in geïnteresseerd. Zowat 9 op de 10 mensen verkiezen ervoor om deze Chinese auto te huren voor een maand of langer en zonder verdere verplichtingen of een opzegperiode. Deze all-inclusive formule kost 500 euro. Niet meer, niet minder.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's