De transitie naar de elektrische auto is in volle gang. Dit betekent dat op de lange termijn onze verbrandingsauto’s allemaal worden vervangen door auto’s op batterijen. Alleen waarschuwen sinds een paar maanden verschillende waarnemers voor het gebrek aan grondstoffen, vooral voor de productie van batterijen voor onze elektrische voertuigen. Volgens deskundigen zijn er inderdaad problemen voor twee mineralen in het bijzonder: lithium en nikkel waarvoor de productie echt onvoldoende zou zijn.
Dit sombere vooruitzicht van het gebrek aan grondstoffen voor accu’s voor elektrische auto’s is dan ook een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd van de wereldwijde auto-industrie. Behalve dat het gerucht… vals is, als we de militante vereniging voor elektrische auto’s, Transport & Environment (T&E) mogen geloven. De organisatie heeft zopas een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de huidige productie van lithium en nikkel voldoende zou zijn om in 2023 14 miljoen elektrische auto’s te bouwen (het totale volume verkochte auto’s is ongeveer 90 miljoen per jaar wereldwijd – iets minder sinds Covid) zelfs zonder Rusland, dat toch een van de belangrijkste producenten van deze metalen is.
Meer productie dan omzet
Volgens T&E zou de productie aanzienlijk hoger zijn dan de behoeften. Althans in auto’s. De organisatie herinnert eraan dat er in 2019 2,5 miljoen elektrische auto’s waren verkocht, een cijfer dat verder groeit omdat er in 2021 6,5 miljoen EV’s werden geproduceerd en verkocht. Uiteraard is de verwachting dat het aantal EV’s zich de komende jaren zal vermenigvuldigen door de geplande uitschakeling van de verbrandingsmotor (sommige merken overwegen dit zelf) en de steeds gunstigere wetgeving voor deze auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens T&E zal de verkoop van elektrische voertuigen wereldwijd meer dan 10 miljoen eenheden bedragen in 2024 en zelfs 15 miljoen in 2026, en in dit perspectief verzekert de organisatie dat de productiecapaciteit voor batterijen zal volgen. De organisatie verklaart zelfs dat er genoeg middelen zijn voor de productie van 16 miljoen elektrische auto’s in 2024 en 21 miljoen stuks in 2025.
Toch is het niet zo eenvoudig: T&E erkent (en waarschuwt zelfs) dat er een mineralenoorlog kan ontstaan voor de grote markten, Europa, China en de Verenigde Staten in het bijzonder, die er alles aan zullen doen om hun bevoorrading te verzekeren. Dat betekent dat er bij ons een proces van het veiligstellen van lithium en nikkel moet komen, als we niet willen dat ze naar een andere grootverbruiker gaan… De Verenigde Staten zouden ook steeds bedreigender kunnen worden op dit vlak, aangezien zij een zekere vertraging hebben in de elektrische transitie. En we weten dat Uncle Sam nooit onderschat mag worden…
Daarom zou deze machtpositie en de behoefte aan leveringszekerheid kunnen leiden tot een algemene stijging van de prijzen, waarbij de markten (en handelaren) wellicht aan de hoogste bieder zullen verkopen. Een eerste indicatie: de prijs van de Dacia Spring is net gestegen van 17.190 euro in november 2021 naar 18.990 euro vandaag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be