Hoe China wereldleider in elektrische auto’s werd

In slechts enkele jaren tijd is China erin geslaagd om een sector te veroveren waar het een eeuw lang weinig voorstelde: de auto-industrie. 60 procent van de 14 miljoen elektrische auto’s die in 2023 gebouwd worden, komt nu uit China. Wordt de auto-industrie binnenkort helemaal Chinees.

Gepubliceerd op 20 juli 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Hoe China wereldleider in elektrische auto’s werd

China’s dominantie in de sector van elektrische auto’s valt niet meer te ontkennen. In nauwelijks enkele jaren tijd is die overheersend geworden. Peking dankt dit succes aan zijn anticipatiepolitiek, die eerst in eigen land werd toegepast. Van de nieuwe autoverkopen in China in 2022 was 25 procent elektrisch. HSBC voorspelt volgens Bloomberg dat het aandeel van auto’s op batterijen er groeit naar 90 procent tegen 2030. Dit staat in schril contrast met de resultaten in de Verenigde Staten (hier is een op de zeven auto’s elektrisch) en Europa (een op de acht auto’s elektrisch).

Volgens Bloomberg vertegenwoordigt China ongeveer 60 procent van de 14,1 miljoen nieuwe elektrische auto’s die dit jaar wereldwijd verkocht worden als je ook de plug-inhybrides meerekent. En niet alleen de verkoop van elektrische auto’s loopt goed in China. Het land is ook een meester geworden in de productie van elektrische auto’s: 50 procent van de elektrische auto’s wordt nu in China gebouwd, volgens HSBC.

Redenen van succes

Het moet gezegd dat de Chinese overheid kosten noch moeite heeft gespaard om de transitie naar elektrische auto’s in het land te forceren. Meer dan tien jaar lang hebben Chinese automobilisten geprofiteerd van hoge premies (tot 8.375 dollar). Die liepen af in 2022, maar in sommige regio’s bestaan er nog altijd aankoopincentives.

Bovendien heeft China het btw-tarief voor elektrische auto’s verlaagd: met 10 procent tot in 2025 voor auto’s die minder dan 300.000 yuan kosten (ongeveer 37.000 euro) en met 5 procent in 2026 en 2027. De steun voor consumenten is dus gespreid over een zeer lange termijn. Tot slot heeft China zijn industrie en autoconstructeurs financieel gesteund, waardoor veel van hen projecten konden lanceren. BYD is een goed voorbeeld. Deze groep is zo succesvol dat ze nu Volkswagen inhaalt, waarvan de Chinese verkoop momenteel instort.

Advertentie – lees hieronder verder

iStock-1402098954

Gekopieerde tactiek

De Chinese tactiek, die in naam van de vrije markt jarenlang werd uitgelachen, wordt nu op grote schaal geïmiteerd. Dat zien we in de Verenigde Staten met de Inflation Reduction Act (IRA), die in totaal 270 miljard dollar aan belastingvoordelen voorziet voor de aankoop van elektrische voertuigen. Hetzelfde geldt voor Nieuw-Zeeland (waar maar vier miljoen mensen wonen), maar veel minder voor Europa. Hier bestaan wel enkele stimuleringsmaatregelen, maar ze zijn minder ambitieus dan elders. In België zijn er nog altijd geen, behalve voor bedrijven of bestuurders van een bedrijfswagen.

China heeft echter meer gedaan dan alleen elektrische auto’s en constructeurs subsidiëren. De overheid heeft er ook alles aan gedaan om consumenten gerust te stellen, namelijk door een groot laadnetwerk uit te bouwen om de stress van een lege batterij te verminderen. China had eind mei 2023 al 6,36 miljoen laders (alleen al in 2022 kwamen er 649.000 bij, wat neerkomt op 70 procent van alle laadinstallaties wereldwijd), meer dan waar ook ter wereld. En een groot deel hiervan maakt deel uit van het publieke netwerk, wat bewijst dat de transitie door Peking gestuurd is. Ook hier is het contrast met ons land opvallend.

r0_0_800_533_w800_h533_fmax

Verbrandingsmotoren afremmen

Om elektrische auto’s te promoten, heeft de Chinese overheid ook obstakels opgeworpen voor auto’s met verbrandingsmotoren. Zo worden nummerplaten bestemd voor auto’s met verbrandingsmotoren geveild. Elektrische auto’s krijgen daarentegen veel gemakkelijker en goedkoper een nummerplaat. Er is ook een systeem van kredieten voor fabrikanten, die verdeeld worden op basis van productie. Dit kan ertoe leiden dat een constructeur veel geld verliest als hij een auto met verbrandingsmotor in zijn gamma laat.

Tot slot heeft de Chinese overheid geïnvesteerd in de omschakeling van haar eigen wagenpark naar elektrische voertuigen om het goede voorbeeld te geven, wat bij ons nog lang niet het geval is. In vergelijking met een dergelijke (economische) oorlogsmachine is het gemakkelijk te begrijpen waarom het versnipperde beleid van Europa moeilijk kan concurreren. Het volstaat nochtans om goed te observeren. En te handelen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.